Scenes of comprehensive sexual education with cis women and trans women imprisioned: take care of ourselves, organize ourselves, survive.

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240311

Keywords:

enclosure contexts, ESI, ciswomen and trans woman, training, care strategies.

Abstract

The objective of this work is to draw a series of coordinates from which to reflect on the pedagogical task that we carry out from the Extension Program in Prisons (FFyL / UBA) in its connection with Comprehensive Sex Education, through presentation, exploration and characterization of certain “ESI scenes” in confinement contexts. For this, I propose in general lines some training axes of the ESI with its possible ways of linking, tension and articulation with cis women and transdeprived of liberty in CPF IV, located in the town of Ezeiza. One of the purposes is to pay for the deployment of non-punitive imaginations anchored in the body, rights and pleasure, in pedagogical political praxis. And above all, endow the university experience with new meanings, which in our specific interventions, moves, disrupts and transcends the academic proposal.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cynthia Ethel Bustelo, Facultad de Filosofía y Letras- Universidad de Buenos Aires

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Becaria post-doctoral de CONICET. Investigadora formada del Proyecto de Investigación UBACyT (2018-2020) “Escribir en la cárcel: intervenciones con la literatura y otras formas de arte y organización”. Coordinadora pedagógica del Programa de Extensión en Cárceles (SEUBE-FFyL-UBA). Miembro del comité organizador del Encuentro Nacional de Escritura en la Cárcel. Profesora del Programa Específico de Doctorado “Investigación Narrativa y (Auto)biográfica en Educación" de la Universidad Nacional de Rosario (UNR). 

References

Báez, J y González del Cerro, C (2015). Políticas de Educación Sexual: tendencias y desafíos en el contexto latinoamericano. Revistas del IICE,.38. 7-24

Bustelo, C. (2020). Decidir el lenguaje. Estrategias de subjetivación y supervivencia colectiva a través de experiencias de arte y cultura en contextos de encierro. Revista de la escuela de Ciencias de la Educación. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario, núm. 15, vol. 2, diciembre. MIMEO.

Braidotti, R (2015). Lo posthumano. Barcelona: Gedisa.

Braidotti, R. (2005). Metamorfosis: hacia una teoría materialista del devenir. Madrid: Akal.

Herczeg, G. (2018). Pedagogías transgresoras II. Santa Fe: Bocavulvaria Ediciones.

hooks, b.(1999) Eros, erotismo y proceso pedagógico. En Lopes Louro, Guacira (comp). O Corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Ed. Autêntica.

Lienas, G. (2001). El diario violeta de Carlota. Barcelona: Editorial Empúries.

Morgade, G et al. (2011). Toda educación es sexual:hacia una educación sexuada justa. La Crujía. Buenos Aires.

Navia, N. (2019). Cuadernillo de Educación Sexual Integral. Contextos de Privación de la Libertad. Neuquén: Ministerio de Educación de la Provincia del Neuquén.

Porta, L. y Ramallo, F (2018). Una narrativa de las emociones para un momento de emergencia: genealogías posibles en la pedagogía. En Kaplan, C (comp). Emociones, sentimientos y afectos: Las marcas subjetivas de la educación. Buenos Aires: Miño y Dávila. Pp-59-75.

Preciado, B. (2011). [2000 edición en francés]. Manifiesto contrasexual. Barcelona: Editorial Anagrama

TCE. (2019). Desatadas, 1. Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Varela, N (2020). [2013 edición en español]. Feminismo para principiantes. España: Ediciones B.

Ministerio de Educación (2014). Educación sexual integral para la Modalidad de Jóvenes y Adultos: aportes para el trabajo con la revista ESI para charlar en familia : serie cuadernos ESI. Buenos Aires.

Ministerio de Educación. (2010). Pensar y hacer educación en contextos de encierro. Educación y salud, algunas reflexiones sobre las consecuencias del encierro. Vol. 8.

Published

2020-09-11

How to Cite

Bustelo, C. E. (2020). Scenes of comprehensive sexual education with cis women and trans women imprisioned: take care of ourselves, organize ourselves, survive. Praxis Educativa, 24(3), 1–14. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240311