“School Unveiling”: The First World Cup in Middle East and Pedagogical Readings from diversity

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270202

Keywords:

Schools; Prejudices and Diversity, world soccer cup in Middle East, pedagogical readings, East and West.

Abstract

At the end of the 50s, Franz Fanon asks about the binding relationship between certain phenomena of power, identity, gender and resistance, and their forms of simplification/manipulation for the transmission of coloniality. Taking his “Unveiling” political category as a theoretical loan, this paper will try to offer some readings regarding Schools, and the ways they operate, understand and manage diverse and diversity as well. And in order to do so, we will place the First World Soccer Cup that took it place in the Middle East recently, as excuse or a starting point for this historical discussion. It is from this special horizon understood it as part of a political representation, that let us overhaul some frequently relations of inequality that still continues to operate “unseen” between West and East; and that, for us, Schools can urgently attend to help and contribute to counteract them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonfil Batalla, G. (2011). El concepto de indio en América: una categoría de la situación colonial. Anales De Antropología, 9. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.1972.0.23077

Braudel, F. (2016). El Mediterráneo y el mundo mediterráneo en la época de Felipe II. FDE.

Dussel, E. (2007). Política de la Liberación Arquitectónica. Volumen I. Trotta.

Fanon, F. (2017). Leer a Fanon Medio Siglo Después. Ensayo Introductorio, Cronología y Selección de Félix Valdés García. CLACSO.

Federici, S. (2004). El Calibán y la Bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Traficantes de Sueños.

Gramsci, A. (2004). Antología. Selección, Traducción y Notas de Manuel Sacristán. Siglo XXI.

Iniesta, F. (2012). Pensamiento y Poder en el Egipto Faraónico. La Catarata/Casa África.

Jaruf, P. (2021). Ciudades y urbanismo en el mundo antiguo: una introducción. Revista Del Instituto De Historia Antigua Oriental, (22). https://doi.org/10.34096/rihao.n22.10914

Kusch, R. (2007). Obras Completas. Editorial Fundación Ross.

Sarmiento, D. F. (2011). Educación Popular. UNIPE.

Segato, R. (2016). La Crítica de la Colonialidad en Ocho ensayos. Y una Antropología por la demanda. Prometeo.

Infografía con presentación del tema con metodología y aportes del artículo

Published

2023-05-10

How to Cite

Tranier, J. (2023). “School Unveiling”: The First World Cup in Middle East and Pedagogical Readings from diversity. Praxis Educativa, 27(2), 1–16. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270202

Issue

Section

Artículos