Youth transitions in young mothers: a study on the importance of the care network in the Municipality of Avellaneda
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260314Keywords:
YOUTH, TRANSITIONS, EDUCATION, GENDER, SYSTEMS OF CAREAbstract
The present work deals with the youth transitions of young mothers, mediated by a state device such as municipal kindergartens, which open possibilities for them in terms of trajectory. The results of a study carried out through interviews with directors of municipal gardens and young mothers who attend them are presented, through a qualitative methodology that combined virtual and face-to-face interviews. The information collected was processed considering the most important variables of the survey. From its analysis, the main results are presented. The article also reviews the current situation of the initial level, showing the inequality in access to this level by the most vulnerable sectors, describes the network of kindergartens in Avellaneda and presents a theoretical framework for the analysis of the interviews. mentioned. Finally, it offers final comments to continue the theoretical discussions.
Downloads
References
Abramo L., Trucco D., Ullmann H. y Espejo A. (2021). Jóvenes y familias: políticas para apoyar trayectorias de inclusión. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Arancibia, M. (2018) Desigualdad espacial, género y acceso a la vivienda: un estudio sobre trayectorias juveniles en el AMBA, 1999-2017 [Tesis doctoral]. Universidad de Buenos Aires.
Arancibia, M. M. y Miranda, A. (2019). La construcción social de gramáticas juveniles: reflexiones sobre la desigualdad a través de estudios longitudinales. Contemporânea v. 9, n. 3 p. 823-846 Set.–Dez. 2019 ISSN Eletrônico: 2316-1329 http://dx.doi.org/10.4322/2316-1329.115
Batiuk, V. y Coria, J. (2015). Las oportunidades educativas en el nivel inicial en Argentina: aportes para mejorar la enseñanza. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura-UNICEF.
Batthyány, K. y Sánchez, A. S. (2020). Profundización de las brechas de desigualdad por razones de género: El impacto de la pandemia en los cuidados, el mercado de trabajo y la violencia en América Latina y el Caribe. Astrolabio. Nueva Época, 25.
Bendit, R. (2006). La posible contribución de los diferentes sectores sociales a la producción de conocimiento de los jóvenes. En M. Milmeister y H. Williamson (Eds.), Diálogos y redes. La organización de intercambios entre los jóvenes actores sobre el terreno (pp. 125-146). Editions Scientiphic PHI.
Bouzo, S. F. y Tobías, M. (2020). Los barrios populares a la intemperie. Desigualdades socio-espaciales, salud ambiental y ecofeminismos en el AMBA. Revista Ensambles, (13), 12-42.
Casal, J. (1996). Modos emergentes de la transición a la vida adulta en el umbral del siglo XXI: aproximación sucesiva, precariedad y desestructuración. Revista española de investigaciones sociológicas, (75), 295-316.
Clemente, A. (2014). Sobre la pobreza como categoría de análisis e intervención. Territorios urbanos y pobreza persistente. Espacio Editorial.
Corica, A. (2012). Las expectativas sobre el futuro educativo y laboral de jóvenes de la escuela secundaria: entre lo posible y lo deseable. Última década, 20(36), 71-95.
Corica, A. (2015). Juventud y Futuro: las expectativas educativas y laborales de los estudiantes de la escuela secundaria. En A. Miranda (Ed.), Sociología de la educación y transición al mundo del trabajo Juventud, justicia y protección social en la Argentina contemporánea. Editorial Teseo.
Corica, A., Freytes Frey, A. y Miranda, A. (Comps.). (2018). Entre la educación y el trabajo: la construcción cotidiana de las desigualdades juveniles de América Latina. CLACSO.
Corica, A. y Miranda, A. (2018). Gramáticas de la Juventud: reflexiones conceptuales a partir de estudios longitudinales en Argentina. En A. Corica, A. Freytes Frey y A. Miranda (Comps.), Entre la educación y el trabajo: la construcción cotidiana de las desigualdades juveniles de América Latina. CLACSO.
Corica, A. M. y Otero, A. E. (2020). Cambios en las transiciones educación-trabajo. Egresados del secundario del Gran Buenos Aires. Revista de Ciencias Sociales, 33(47), 139-161.
Criado, E. M. (1998). Producir la juventud: crítica de la sociología de la juventud. Ediciones ISTMO.
Donza, E. (2021). La incidencia de la cuarentena en el escenario laboral del Área Metropolitana de Buenos Aires. Trabajo y Sociedad, 21(36), 29-53.
Duro, E. (2010). Perspectivas de la educación inicial en Argentina. En A. Marchesi, V Foro Latinoamericano de Educación: metas educativas 2021: propuestas iberoamericanas y análisis nacional. Santillana.
Eguía, A. y Weingast, D. (2004). Informe de Programas de la Subsecretaría de Organización Comunitaria del Ministerio de Salud y Acción Social (1992-1994), Consejo Provincial de la Mujer (1994-1995); Consejo de Desarrollo Humano y Familia (1995-2002) y Ministerio de Desarrollo Humano y Trabajo (a partir de 2002). UNLP.
Fiorito, J., Guevara, J. y Camisassa, J. (2020). ¿Quiénes cuidan, enseñan y crían en Argentina? CIPPEC, Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo, Organización Internacional del Trabajo y ONU Mujeres.
Gaitán, A. C. (2021). Los programas de inclusión social juvenil en la gestión de las violencias de género: reflexiones a partir de la implementación del Programa Envión En Buenos Aires. Revista CS, (35), 99-123. https://doi.org/10.18046/recs.i35.4658
Lipina, S. (2008). Vulnerabilidad social y desarrollo cognitivo. Aportes de la Neurociencia. Universidad Nacional de San Martín.
Marco Navarro, F. (2014). Calidad del cuidado y la educación para la primera infancia en América Latina: Igualdad para hoy y mañana. CEPAL.
Miranda, A. (2015). Aportes para una lectura crítica del vínculo entre la juventud, la educación y el mundo del trabajo. En A. Miranda (Ed.), Sociología de la educación y transición al mundo del trabajo: juventud, justicia y protección social en la Argentina contemporánea. Editorial Teseo.
Miranda, A. (2022). Las transiciones entre la educación y el mundo del trabajo a través de lentes feministas: desafíos de políticas en la reconstrucción post pandemia. Revista Argentina de Investigación Educativa, 2(3).
Miranda, A. y Arancibia, M. (2017). Repensar el vínculo entre la educación y el mundo del trabajo desde la perspectiva de género: Reflexiones a partir de un estudio longitudinal en el Gran Buenos Aires. Education Policy Analysis Archives, Vol. 25, N°74. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2907
Miranda, A. y Arancibia, M. (2018). La ambición es autobiográfica: género, espacio y desigualdad social entre jóvenes mujeres en el Gran Buenos Aires. Sudamérica: Revista de Ciencias Sociales, (9), 95-116.
Morasso, M. del C. (2005). Hacia una política pública en desarrollo infantil temprano. UNICEF.
Otero, A. (2011). La configuración de transiciones juveniles. Debates actuales sobre la educación y el trabajo. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), 13(2). Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo de la Universidad Autónoma de Baja California. http://redie.uabc.mx/vol13no2/contenido-otero.html
Rea Ángeles, P., Montes de Oca Zavala, V. y Pérez Guadarrama, K. (2021). Políticas de cuidado con perspectiva de género. Revista mexicana de sociología, 83(3), 547-580.
Rodriguez Enriquez, C. M. y Marzonetto, G. L. (2015). Organización social del cuidado y desigualdad: el déficit de políticas públicas de cuidado en Argentina. Revista Perspectivas de Políticas Públicas, (8), 105-134.
Rozengardt, A. (2014). Estudio sobre el rol de los servicios no formales de cuidado y educación de la primera infancia como dispositivos de inclusión social: propuesta de una Matriz de valoración del papel de los espacios no formales de cuidado y educación de la Primera Infancia en la realización de los derechos humanos de las niñas y los niños [Tesis de maestría]. FLACSO Argentina.
Tabbush, C. (2021). La pandemia, una encrucijada para la igualdad de género. Nueva sociedad, (293), 93-105.
Zelmanovich, P. (2012). Atenciones y desatenciones culturales entre generaciones. En M. Southwell (Comp.), Entre generaciones. Homo Sapiens-FLACSO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).