Virtual Rural Secondary Education in Río Negro, Argentina: an experience of more than 10 years
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260305Keywords:
virtual rural secondary school, digital inclusion, instrumental and social mediations, resultsAbstract
This work aims to provide a historical overview, description and analysis of the development of the Virtual Rural Secondary Education experience. Pluriaño, of more than a decade, in the Province of Río Negro. They develop: the characteristics of the rural context, the structure of the level and modality, the general objectives, the regulations, the functional plant, social and instrumental mediations, technological resources and connectivity.
The proposal was presented in 2010, as an alternative that would make access, permanence and graduation possible. Includes voices of the protagonists, results and final reflections.
A regulatory, national and provincial review was carried out; bibliographic consultations, official documents, UNICEF reports, the (CELE) of the University of Palermo, the ALTEC website, the Ministry of Education and Human Rights of the province, and institutional videos.
Downloads
References
ALTEC, Sergio Barone, 2018. Video institucional disponible en https://www.youtube.com/watch?v=ub6JilkYvNo
ALTEC. 2020. Resumen 2019. Disponible en Video Institucional. https://www.altec.com.ar/?cat=Altec_S.E.&html=descargas
ALTEC. 2020. Disponible en Video Institucional. Entrevista AL CEM RURAL VIRTUAL de El Manso https://www.altec.com.ar/?cat=Altec_S.E.&html=descargas
Argentina Conectada Bis. Mejores prácticas y lecciones ...por Lucila Ailén Tula.
[Entrada al Blog] observatoriolegislativocele.com › argentina-conectada-
oct. 2020 — Lecciones aprendidas del plan Argentina Conectada”. ... Si bien el decreto avanza en el reconocimiento del acceso a internet como derecho, ...
“Argentina prepara nueva expansión de red troncal de fibra”. Noticias Bnamericas Publicado: viernes, 31 julio, 2020
Campus Río Negro-Gobierno de Río Negro https://campus.educacion.rionegro.gov.ar /formación-permanente
Datos Provisorios proporcionados por el Equipo de Coordinación ESRN RURAL VIRTUAL C.P.E. Ministerio de Educación y Derechos Humanos. Río Negro, 6 de agosto de 2018.
Decreto 690/2020. DECNU-2020-690-APN-PTE - Ley N° 27.078. Modificación
Diario La Nación y el lanzamiento de Macri http://www.lanacion.com.ar/1899595-que-es-el-plan-federal-de-internet-que-presento-hoy-mauricio-macri
Ferrari, V. (2016). Acceso a internet en Argentina. Lecciones aprendidas del plan Argentina Conectada. Resumen ejecutivo. Centro de Estudios en Libertad de Expresión y Acceso a la Información (CELE) de la Universidad de Palermo. Disponible en www.palermo.edu › cele › pdf › investigaciones pdf ACCESO A INTERNET EN ARGENTINA - Universidad de ..
Iuri, T. (2017). “Propuestas para transitar las experiencias educativas en el nivel secundario de la Prov. de Río Negro”. Ponencia presentada en el CORALIS 3er. Congreso Regional de Arte, Literatura y Sociedad realizadas en Viedma, 12 y 13 de octubre 2017.
Iuri, T. (2019). “EDGARDO S. N. CASTELLO: integración provincial, población y arraigo educativo”. Mimeo.
Iuri, T. (2021). Video ponencia: “Escuela Secundaria Río Negro Virtual Rural. Pluriaño: una experiencia anterior a la pandemia”, presentada en la VII Jornadas de Investigación y Extensión, del centro Universitario Regional Zona Atlántica de la Universidad Nacional del Comahue, 9 y 10 de junio de 2021. Disponible en www.youtube.com https://www.youtube.com/watch?v=KVy7_FDpqfk
Iuri, T. (2021). “La Escuela Secundaria Río Negro Virtual Rural. Modalidad Pluriaño y la Pandemia, tejieron una esperanza para cursar el Nivel Superior en los parajes rurales”. Ensayo presentado en el Festival de Narrativas: Infancias y Juventudes: Diversidades, desigualdades desplazamientos, de la IV Bienal Latinoamericana y Caribeña en primera infancia, niñez y juventudes. Realizada entre los días 2-6 de agosto de 2021. El mismo fue seleccionado para su publicación.
Krakowiak, F. (2018) . El plan de internet que zafó de la grieta, aunque camina lento ...
Disponible en www.letrap.com.ar › nota › 2018-5-1-11-44-0-el-plan
Litwin, E. (s/f) “Las tecnologías en la enseñanza: historias y perspectivas”. PDF. Capturado en: Instituto para o desenvolvimiento e inovação educativa especializado emTICsnaeducação www.oei-idietics.org.
………………2005. “De caminos, puentes y atajos: el lugar de la tecnología en la enseñanza. Conferencia Inaugural II Congreso Iberoamericano de Educación y Nuevas Tecnologías. Ciudad de Buenos Aires 30 de junio, 1º y 2º de julio de 2005.
Madariaga, M. C. (2019). Área Desarrollo Rural. El Valle del Río Manso Inferior y su funcionamiento como sistema. Comunicación Técnica Nº 250 Series: Comunicaciones Técnicas ISSN 1667-4006. Ediciones Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria. Centro Regional Patagonia Norte. Estación Experimental Agropecuaria Bariloche. “Dr.Grenville Morris”biblioteca@bariloche.inta.gov.ar. Disponible en, Área Desarrollo Rural 2019. repositorio.inta.gob.ar › xmlui › bitstream › handle pdf
Ministerio de Educación de Río Negro - Ornella, estudiante de ...www.facebook.com › MinisterioDeEducacionRN › videos 2018. facebook.com/watch/?v=1948075388536074.Consultado 2021.
Naciones Unidas. Asamblea General. Sexagésimo sexto período de sesiones Tema 69 b) del programa provisional* Promoción y protección de los derechos humanos: cuestiones de derechos humanos, incluidos otros medios de mejorar el goce efectivo de los derechos humanos y las libertades fundamentales. 10 de agosto de 2011.
Objetivo de Desarrollo Sostenible 4, Educación 2030, UNESCO, 2015.
ONU, “Informe del Relator Especial sobre la promoción y la protección del derecho a la libertad de opinión y de expresión”, 2011, p. 29, disponible en: http://bit.ly/295olyM y Comisión Interamericana de Derechos Humanos, Relatoría Especial para la Libertad de Expresión, Informe “Libertad de Expresión e Internet”, diciembre de 2013, p. 497, disponible en: http://bit.ly/1f7bzjS
Plataforma "Cuidar Escuelas", Sistema Nacional de Monitoreo de la COVID-19 (http://www.argentina.gob.ar/cuidarescuelas).Conocémás: https://bit.ly/3s5D0k4
PortalENACOM http://www.enacom.gob.ar/argentina-conectada_p1959
REFEFO. (2020) Disponible en https://www.argentina.gob.ar/jefatura/innovacion-publica/ssetic/conectar/refefo
Relevamiento anual 2015 DIIEE Ministerio de Educación y Deportes.
UNICEF. (2017). GUÍA PARA LA IMPLEMENTACIÓN DE SECUNDARIAS RURALES MEDIADAS POR TIC. Dirección Editorial. CORA STEINBERG, Especialista de Educación de UNICEF. Argentina. Coordinación general. Delia González. Colaboradores: Emmanuel Lista. Ornella Lotito. Nora Solari.
UNICEF. Centenera, M. (2018) (entrevistas alumnos varios). “Mis papás están muy felices y quiere que estudie una carrera”, en Las noticias de UNICEF, para todos. AÑO 8. Número 22.pp. 14-19.
UNICEF-FLACSO. (2020). Mapa de la educación secundaria rural en la Argentina: modelos institucionales y desafíos. Serie: Generación Única. Buenos Aires.
UNICEF. Tapia, E. (2020) (entrevista a Carina Cruz ORQUERA). “El aislamiento encontró a nuestra escuela con muchas herramientas”, en Las noticias de UNICEF, para todos. AÑO 10. Número 28.pp. 26-29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).