Times, institutions, subjects change: reflections on the significance of learning experiences in Buenos Aires secondary schools

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260111

Keywords:

secondary school, changes, youths, experiences, significance

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the significance of school learning experiences from the perspective of a group of young secondary school students from a town in the province of Buenos Aires. The reflection and analysis is part of the research results obtained from inquiries carried out before and during the Covid-19 pandemic. They seek to address the production conditions of school learning that are identified by the student population as promoters of significance. Their voices become relevant data to problematize the pedagogical encounter in contemporary times, emphasizing the intersubjective and cultural dimension that give meaning to the school experience

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1991). Psicología Educativa, un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.

Ausubel, D. P. (1973). La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum. El Ateneo.

Bruner, J. (1998). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.

Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Editorial Alianza.

Chapato, M. E. y Errobidart, A. (Comp.). (2011). Historias, actores e instituciones. Estudios sobre prácticas educativas en tiempo de cambios y turbulencias. Miño y Dávila.

Dubet, F. (2010). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Gedisa.

Dubet, F. (2011). Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Siglo XXI.

Errobidart, A. (2014). Con las mejores intenciones. Estudio sobre las prácticas políticas de los jóvenes estudiantes en la actual escuela secundaria obligatoria, en un contexto de fragmentación social [Tesis doctoral]. http://hdl.handle.net/10915/44513

Errobidart, A. (directora). (2016). Trazos de escuela. Un abordaje etnográfico en la educación secundaria. Miño y Dávila.

Errobidart, A. (2021). Perspectiva socioantropológica para investigar los sentidos de la educación que se construyen bajo el mandato de inclusión social. En A. Errobidart y C. Casenave (Comp.), Inclusión con calidad de los aprendizajes en la escuela secundaria. Sobre mandatos, controversias y continuidades. Ed. UNICEN. https://www.soc.unicen.edu.ar/images/editorial/ebooks/errobidart2021.pdf

Frigerio, A. (2004). Los sentidos del verbo educar. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxpc2ZkcGVkYWdvZ2lhMjAxNHxneDo3NmJhNjBkMjcyMjJhOTll

Gimeno Sacristán, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Morata.

Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en educación. Paidós.

Grimson, A. y Tenti Fanfani, E. (2014). Mitomanías de la Educación argentina. Crítica de las frases hechas, las medias verdades y las soluciones mágicas. Siglo XXI.

Hargreaves, A. (Comp.). (2003). Replantear el cambio educativo. Un enfoque renovador. Amorroutu.

Lewkowicz, I. (2004). Escuela y ciudadanía. En A. Corea e I. Lewkowicz, Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Paidós.

Pérez Gémez, A. (2017). Pedagogías para tiempos de perplejidad. Homo Sapiens.

Tenti Fanfani, E. (2007). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Siglo XXI.

Tiramonti, G. (2011). Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media. FLACSO. Homo Sapiens.

Vygotski, L. S. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica/Grijalbo.

Viscaino, A. M. (2018). La filiación simbólica en adolescentes que no asisten a la “nueva escuela secundaria”. La promesa incumplida de ser alguien en la experiencia pedagógica política de producir lo común [Tesis doctoral]. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. http://biblio.fcedu.uner.edu.ar/listados/TESIS_DOCTORADO_EN_EDUCACION.

Viscaino, A. M. (2020). El encuentro pedagógico En busca de mediaciones que potencien presencias. Revista Te&Te, (28). http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/

Published

2022-01-07

How to Cite

Errobidart, A., & Viscaino, A. . . (2022). Times, institutions, subjects change: reflections on the significance of learning experiences in Buenos Aires secondary schools. Praxis Educativa, 26(1), 1–19. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260111

Issue

Section

Artículos