A path of university academic affiliation. Students who do research into their own training

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260110

Keywords:

learning, experience, research, democracy, adscripción

Abstract

We present an analytical reflection on our experience as adscriptas a la investigación, a term used in Spanish to describe the role of those who volunteer as students to be in an apprenticeship relationship with experienced professors-researchers at our public university (School of Humanities) in the metropolitan area sorrounding the city of Buenos Aires. We have analyzed and written our piece in two voices, as we are both apprentices. Methodologically, we start from our work logs, audio recordings and photographs to make an analytical description of the assignment, which is divided into three sections: the place of others in the construction of knowledge, word in dispersion and resistance, and spaces and bodies that communicate in themselves. Our reflection accounts for the learning and transformation opportunities generated from the implementation of a new pedagogical practice for us. Thus, we observe that a space was created in connection with others that favored parity, horizontal communication, and, together with it, the collective construction of new knowledge based on local epistemologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulagnier, P. (1993). La violencia de la interpretación. Amorrortu.

Baylon, C. y Mignot, X. (1996). La comunicación. Cátedra.

Bleger, J. (2007). Temas de psicología. Entrevista y grupos de aprendizaje. Nueva Visión.

Bradbury, R. (1996) [1953]. Fahrenheit 451. Minotauro

Bruner, J. (1991). Actos de Significado. Alianza Editorial.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Aprendizaje Visor.

Castoriadis, C. (1994). “La democracia como procedimiento y como régimen”. Intervención en el encuentro realizado en Roma por el Centro Internacional por la Reforma del Estado, febrero 1994.

Freire, P. (1985) [1970]. Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI.

Hall, E. T. (1966). The hidden dimension. Doubleday.

Heras, A. I. (1993). The construction of understanding in a sixth grade bilingual classroom. Linguistics and Education, 5(3-4), 275-279.

Heras, A. I. (1995). Living Bilingual, Interacting in Two Languages: An Ethnographic and Sociolinguistic Study of a Fourth Grade Bilingual Classroom (Tesis doctoral). Santa Barbara, Universidad de California

Heras Monner Sans, A. I. (Coord.). (2014). Autores nucleados en la Mesa Colectiva de Trabajo. La autonomía como proyecto. Procesos de reflexión deliberada en experiencias de auto-gestión. De Pueblos y Fronteras, 8, 56-91.

Heras Monner Sans, A. (2014). Lógica colaborativa y generación de conocimiento colectivo: alcances y tensiones en las relaciones investigación-sociedad. Población & Sociedad, 21(2), 137-150.

Heras, A. I. y Miano, A. (2014). Sociolingüística y etnografía. Análisis de interacciones en la Mesa de grupos auto-gestionados. La Trama de la Comunicación, 18, 251-271.

Heras, A. I., Miano, A. y Pagotto, M. A. (2017). Una apuesta por la vida: ética y estética en formas colectivo solidarias. Revista Nómadas, 46, 129-149.

Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Paidós.

Menti, A. B. y Alam, F. (2014). Los gestos y la enseñanza de palabras poco familiares: ¿cuándo emplean las maestras información gestual? Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language & Literature, 7(1), 17-32.

Miano, M. y Heras, A. I. (2015). Imágenes y narración: análisis de un espacio pedagógico con niñas y niños en situación de calle. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(50), 161-187.

Miano, M. y A. I. Heras (2018). Niñas y niños toman la palabra: el potencial formativo de la narración. RLCSNJ, 16(2), 979-994.

Schön, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.

Vygotsky, L. (1986). Pensamiento y Lenguaje. La Pléyade.

Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.

Published

2022-01-07

How to Cite

Soto, E. V., & Ferreira, M. L. (2022). A path of university academic affiliation. Students who do research into their own training. Praxis Educativa, 26(1), 1–20. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260110

Issue

Section

Artículos