Why are we all women? An exploratory approach on the incidence of gender mandates in the formative experience of students of a primary education teaching staff

  • Sofía Dueñas Díaz Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Grupo de Investigaciones Socioculturales en Educación. https://orcid.org/0000-0002-4471-2873
  • Juliana Román Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Núcleo Regional de Estudios Socioculturales. Grupo de Investigaciones Socioculturales en Educación. https://orcid.org/0000-0003-3700-8869

Keywords:

education, teacher training, feminization, formative experiences, gender.

Abstract

Various investigations have addressed the historical process of feminization of teaching, emphasizing the production of hegemonic meanings or gender mandates that it has implied. In this article we will propose initial reflections on the incidence of these senses in the formative experiences of students of primary education teachers. To do this, we will analyze the discourses from which the students define the teaching profession and the ways in which hegemonic senses about gender are approached in certain training contexts. Based on the analysis carried out, we propose that, although there are “traces” of feminization mandates in different contexts that make up the formative experience of the students, they are in tension with other approaches, causing ruptures. The methodological approach was carried out from an ethnographic approach in a Higher Institute of Teacher Training in a town in the center of the Province of Buenos Aires (Argentina).

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Author Biographies

Sofía Dueñas Díaz, Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Grupo de Investigaciones Socioculturales en Educación.

Sofía Dueñas Díaz. Licenciada en Antropología. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires- Facultad de Ciencias Sociales. Grupo de Investigaciones Socioculturales en Educación. Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Se especializa en temas vinculados con Educación y Género.

Juliana Román, Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Núcleo Regional de Estudios Socioculturales. Grupo de Investigaciones Socioculturales en Educación.

Juliana Román. Tesista. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN) - Facultad de Ciencias Sociales. Núcleo Regional de Estudios Socioculturales (NURES). Grupo de Investigaciones Socioculturales en Educación (GISE).

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Published

2021-05-09

How to Cite

Dueñas Díaz, S., & Román, J. (2021). Why are we all women? An exploratory approach on the incidence of gender mandates in the formative experience of students of a primary education teaching staff. Praxis Educativa, 25(2), 1–14. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/5605

Issue

Section

Artículos