Gender prejudice against homosexual university students at a public university in Mexico City
Keywords:
prejudices, sexual diversity, gender stereotypes, discriminationAbstract
In Mexico, sexual orientation continues to be a factor of discrimination. People's perception of homosexuality still tends to be prejudiced. The objective of this article is to describe the gender biases of heterosexual students towards homosexual students at a public institution of higher education in Mexico City. The methodology used is quantitative. The study was descriptive and cross-sectional, with a non-probability sample of 100 heterosexual university students; 24 were male and 76 female, with an average age of 24 years. Prejudices were measured through three likert scales: cognitive (stereotype scale), affective (emotion scale) and behavioral (social distance scale). The findings open up the possibility of modifying gender prejudices by sexual orientation to consider positive attitudes and good treatment of people, recognizing that they have the same rights and obligations before the law of the country.Downloads
References
Allport, G. (1954). La naturaleza del prejuicio. Buenos Aires: Eudeba.
Álvarez Gayou, J. (2000). Homosexualidad. En J. MacCary, y S. MacCary, Sexualidad humana (pp. 295-312). México: Manual Moderno.
Ardila, R. (1998). Homosexualidad y Psicología. Bogotá: Manual Moderno.
Bimbi, B. (2006). Educación y diversidad sexual. Recuperado de http://es.calameo.com
Blackwood, E. (1986). Antropology and homosexuality behvior. New York: Behaworth Press.
Bogardus, E. (1947). Change in racial distances. International Journal of Opinion and Attitude Research, 1(4), 55-62.
Bogardus, E. (1965). The new social research. Nueva York: Davis McKayCompany.
Bolaños Enríquez, T. y Charry Morales, A. (2018). Prejuicios y homosexualidad, el largo camino hacia la adopción homoparental. Especial atención al caso colombiano. Estudios Constitucionales, 16(1), 395-424.
Brown, R. (1995). Prejuicios y Psicología Social. Madrid: Alianza Editorial.
Brown, R. (1998). El prejuicio: su psicología social. Madrid: Alianza Editorial.
Bustos, O. (1998). La formación del género: el impacto de la socialización a través de la educación. Antología de la Sexualidad Humana I. México: Porrúa. https://doi.org/10.25145/c.educomp.2018.16.044
Butler,J. (2009). Performatividad, precariedad y políticas sexuales. ABIR. Revista de Antropología Iberoamericana, 4(3), 321-336.
Carbonell, M. (2005). El derecho a no ser discriminado entre particulares. México: Conapred.
Careaga, G. (2010). Las lesbianas y los homosexuales en México. México: PUEG.
Carrier, J. (1976). Cultural factors affecting urban mexican male homosexual behavior. Archives Sexual Behaviorof, 6, 53-65. https://doi.org/10.1007/bf01541868
Carrillo, C. y Revilla, J. (2011). Heteronormatividad y homofobia. La exclusión social. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 1(1), 72-82.
Castañeda, M. (2000). La experiencia homosexual. México: Paidós.
Castro, R. (1998). Aspectos psicosexuales del SIDA: estigma y prejuicio. Salud Pública de México, 30(4), 629-634.
Colás Bravo, P. y Buendía Eisman, L. (1998). Investigación Educativa. Sevilla: Alfar.
Conapred (2010). Documento informativo de homofobia. México: Conapred.
Conapred (2017). Segunda encuesta sobre discriminación en la Ciudad de México. México: EDIS.
Cruz, J. (1997). Análisis y discusión de los sustentos teóricos del marco normativo Internacional en material de discriminación. México: CONAPRED.
Davies, M. (2004). Correlates of negative attitudes toward gay men: sexism, male role norms, and male sexuality. Journal of Sex Research, 41(3), 259-266. https://doi.org/10.1080/00224490409552233
Del Olmo, M. (2005). Prejuicios y estereotipos: un replanteamiento de su uso y utilidad como mecanismos sociales. XXI Revista de Educación, 7, 13-23.
Echeverría Echeverría, R. y Flores Galaz, M. (2011). Prejuicio hacia las personas homosexuales: diferencias por sexo. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 1(1), 27-40.
Espelt, E., Javaloy, F. y Cornejo, J. M. (2006). Las escalas de prejuicio manifiesto y sútil, ¿una o dos dimensiones? Anales de Psicología, 22(1), 81-88.
Feldman, R. (1998). Psicología con aplicaciones a los países de habla hispana. México: McGrawHill.
Foucault, M. (2007). Historia de la sexualidad 1. La voluntad del saber. México: Siglo XXI Editores.
García Villanueva J., Barajas Valencia, J. T. y Hernández Ramírez, C. I. (2016). Voces y miradas interpretativas. Cómo se concibe la homosexualidad desde la juventud. Cuaderno de Investigación en la Educación, 31, 32-55.
García Villanueva, J. (2017). A Look Into Masculine Identity in Mexican Young Men. México: Universidad Pedagógica Nacional. http://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/publicaciones/colecciones/horizontes-educativos/389-a-look-into-masculine-identity-in-mexican-young-men
Glick, P. & Hill, L. (2000). From combative children to ambivalent adults: the development of gender prejudice. New York: Developmental Social Psychology of Gender.
Goffman, E. (1963). Estigma, la identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Gómez, A. (2007). Estereotipos. En F. Morales, C. Huici, M. Moya y E. Gaviria, Psicología Social (pp. 213-241). Madrid, España: McGrawHill.
González, A. y Ganem, M. (2010). Actitudes de estudiantes universitarios de derecho y psicología. México: Universidad Iberoamericana.
Herek, G. (1984). Attitudes toward lesbians and gay men. A factor analytic study. Journal of Homosexuality, 10(1-2), 39-51. https://doi.org/10.1300/j082v10n01_03
Herek, G. (1986). On heterosexual masculinity: Some psychical consequences of the social construcion of gender an sexuality. American Behavioral Scientist, 29(5), 563-577. https://doi.org/10.1177/000276486029005005
Herek, G. (1994). Assessing heterosexual attitudes toward lesbians and gay men. A review of empirical research with the ATLG scale. En B. Greene & G. Herek, Lesbian and Gay Psychology. (pp. 206-228). Thousand Oaks: CA: Sage. https://doi.org/10.4135/9781483326757.n11
Herek, G. (2000). The Psychology of Sexual Prejudice. Current Directions in Psychological Science, 9(1), 19-22.
Herek, G. (2004). Beyond "homophobia" thinking about sexual prejudice and stigma in the twenty-first century, sexuality. Research and Social Policy. https://doi.org/10.1525/srsp.2004.1.2.6
Herek, G. & González, M. (2006). Attitudes toward homosexuality among U.S. residents of Mexican descent. Journal of Sex Research, 43(2), 122-135. https://doi.org/10.1080/00224490609552307
Herek, G., Cogan, J., Gillis, R. & Glunt, E. (1998). Correlates of internalized homophobia in a community sample of lesbians and Gay Men. Journal of the Gay and Lesbian Medical Association, 2, 17-25.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: McGrawHill.
King, B. & Black, K. (1999). Extent of relational stigmatization of lesbians and their children by heterosexuality college students. Journal of Homosexuality, 37(2), 65-81. https://doi.org/10.1300/j082v37n02_04
Lamas, M. (2013). Usos, dificultades y posibilidades de la categoría género. En M. Lamas. (comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. (pp. 327-366). México: Miguel Ángel Porrúa/UNAM.
Loria, C. (1997). Mujeres y hombres en la escuela y la familia. Estereotipos y perspectivas de género. Guías para talleres breves. México: SEP, Comisión Nacional de la Mujer. https://doi.org/10.25145/c.educomp.2018.16.044
Lozano Verduzco, I. (2009). El significado de la homosexualidad en jóvenes de la Ciudad de México. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14(1), 158-168. https://doi.org/10.2307/j.ctt2204qk3.8
Lozano Verduzco, I. y Díaz Loving, R. (2010a). Medición de la homofobia en México: Desarrollo y validación. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación –e Avaliação Psicológica, 2(30), 105-124.
Lozano Verduzco, I. y Díaz Loving, R. (2010b). Medición de la identidad sexual en México. Revista Puertorriqueña de Psicología, 21, 133-154.
Lozano Verduzco, I. y Rocha Sánchez, T. (2011). La homofobia y su relación con la masculinidad hegemónica en México. Revista Puertorriqueña de Psicología, 22, 101-121.
McKelvey, R., Webb, J., Baldassar, L., Robinson, S. & Riley, G. (1999). Sex knowledge and sexual attitudes among medical and nursing students. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 33 (2), 260-266. https://doi.org/10.1046/j.1440-1614.1999.00549.x
Moral de la Rubia, J., Valle de la O, A. y Martínez Gómez, E. (2013). Evaluación del rechazo hacia la homosexualidad en estudiantes de medicina y psicología con base en tres escalas conceptualmente afines. Psicología desde el Caribe, 30(3), 526-550. https://doi.org/10.1174/021347412800337924
Morales, J. y Moya, M. (1996). Tratado de Psicología Social. Procesos básicos I. Madrid, España: McGrawHill.
Morrison, M. & Morrison, T. (2002). Devolpment and validation of scale measuring modern prejudice toward gay mend and lesbian women. Journal of Homosexuality, 43(2), 15-37. https://doi.org/10.1300/j082v43n02_02
Nicolas, J. (1995). La cuestion homosexual. México: Fontamara.
Ortiz, L. y Granados, J. (2003). Violencia hacia bisexuales, lesbianas y homosexuales de la ciudad de México. Revista Mexicana de Sociología, 2, 3-42. https://doi.org/10.2307/3541566
Pla Julián, I. Donat, A. y Díaz, I. (2013). Estereotipos y prejuicios de género: factores determinantes en Salud Mental. Norte de Salud Mental, 11(46), 20-28.
Quiles del Castillo, M., Betancor, V., Rodríguez, R., Rodríguez, A. y Coello, E. (2003). La medida de la homofobia manifiesta y sutil. Psicothema, 15(2), 197-204.
Ritch, C. (2009). La nueva adolescencia homosexual. Madrid, España: Morata.
Sakalli, N. (2002). Application of the attribution-value model of prejudice to homosexuality. Journal of Social Psychology, 142, 264-271. https://doi.org/10.1080/00224540209603899
Tajfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories. Cambridge: Cambridge University Prees.
Toro, J. y Varas, N. (1999). Actitudes de estudiantes universitarios/as en Puerto Rico hacia homosexuales y lesbianas: Comparaciones entre 1984 y 1999. Caracas: Presentado en el XXVII Congreso Interamericano de Psicología. https://doi.org/10.4067/s0718-22282008000200002
Toro, J. y Varas, N. (2004). Los otros: prejuicio y distancia social hacia hombres gay y lesbianas en una muestra de estudiantes del nivel universitario. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(3), 537-551.
Uribe, R. y Arce, A. (2004). Subiendo escalones: reflexiones a partir del trabajo grupal con adolescentes gay. Subjetividad y Género. Revista de Psicología la UAM-X, 137-149.
Velázquez Rendón, D. y Figueroa Campos, M. (2017). Homofobia en el aula: Una mirada cuantitativa de las actitudes de jóvenes universitarios hacia la homosexualidad. Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE. San Luis Potosí, 1-12.
Young, K. (1969). Psicología social del prejuicio. Buenos Aires: Paidós.
Zajonc, R. (1968). Attitudinal effects of mere exposure. Journal of Personality and Social Psychology, 9(2), 1-27.
Zepeda, J. (2007). ¿Qué es la discriminación y cómo combatirla? México: Conapred.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).