The Argentine digital education curriculum: an analysis of the “critical” dimension of digital skills

Keywords:

digital competences, curriculum, digital literacy, data literacy, digital education

Abstract

In this article we analyze a corpus of documents belonging to the Digital Education curriculum launched in Argentina between years 2015 and 2019 as part of a broader reform, aimed at digital literacy and training in digital skills at school. The object of analysis of our study focuses in particular on the way in which the curricular texts conceptualize the critical dimension of digital skills. The methodology we have adopted articulates the content analysis approach with historical-anthropological educational ethnography, the latter being the theoretical-methodological framework that, in general, guides our study. As a theoretical framework, we recover the contributions made by the critical pedagogies on the competences curriculum
and other developments developed by the field of educational technology and digital literacies. In the analysis, we stablish a dialogue between the curricular texts of the corpus and a series of broader technoeducational, pedagogical and cultural processes. Finally, we project an agenda of problems that is an alternative to the one dominant in the field of digital literacy.

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Author Biographies

Alejo González López, Universidad Pedagógica Nacional - Universidad Nacional de General Sarmiento - CONICET

Alejo González López es Licenciado y Profesor en Letras (UBA), Magíster en Tecnología Educativa (UBA) y Doctor en Ciencias de la Educación (UBA). Actualmente, se desempeña como docente en la Universidad Pedagógica Nacional y desarrolla un proyecto posdoctoral de investigación (CONICET-UNGS) en torno a las alfabetizaciones digitales y la integración de tecnologías digitales en la enseñanza de la Lengua y la Literatura.

Luci Pangrazio, Deakin University

Luci Pangrazio es investigadora postdoctoral Alfred Deakin en la Universidad de Deakin (Australia), donde se dedica al estudio de las alfabetizaciones críticas y la naturaleza cambiante de los textos digitales. Su investigación se encuentra enfocada en los datos personales y la privacidad, la política de las plataformas digitales, la economía de las plataformas y la comprensión crítica de los medios digitales de los jóvenes.

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Published

2021-01-07

How to Cite

González López, A., & Pangrazio, L. (2021). The Argentine digital education curriculum: an analysis of the “critical” dimension of digital skills. Praxis Educativa, 25(1), 1–23. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/5449

Issue

Section

Artículos