Techno-pedagogical mediation for the professional training of the psychologist: an educational design experience
DOI:
https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240108Keywords:
educational mediation, techno-pedagogical design, generic skills, professional training, virtual environments to teach and learn.Abstract
The learning experience carried out in a blended environment with 51 psychology students is reported in the fourth semester Sociocultural Theory course at a Mexican public university. A research based on design was conducted, focused on the development of skills to learn to learn and the techno-pedagogical design of
personal learning environments mediated by digital technologies. The construction of electronic portfolios of the students that functioned as an integrating strategy for the entire intervention design and as evidence of the lessons learned are highlighted. The results are discussed in terms of the techno-pedagogical mediation offered and the pedagogical devices used. It is concluded that the experience conducted allowed students to advance in a better understanding of the psychologist's professional identity and in the appropriation of digital technologies for professional practice.
Downloads
References
Attwell, G. (2007). Personal Learning Environments-the future of eLearning? Elearning papers, 2(1), 1-8. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.97.3011&rep=rep1&type=pdf
Aguilar, M. (2012). (Ed.). Didáctica del mapa conceptual en la educación superior. Experiencias y aplicaciones para ayudar al aprendizaje de conceptos. México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos. Juan Pablos Editor.
Anderson, T., & Shattuck, J. (2012). Design-Based Research: A Decade of Progress in Education Research? Educational Researcher, 41(1), 16–25. Recuperado de https://doi.org/10.3102/0013189X11428813
Barab, S. y Squire, K. (2014). Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground. The Journal of the Learning Sciences 13 (1), 1-14. Recuperado de http://www.didaktik.itn.liu.se/Texter/Barab_Squire_2004.pdf
Bakker, A. (2018). Design research in education: A practical guide for early career researchers. New York: Routledge.
Barron, B. (2006). Interest and self-sustained learning as catalysts of development: A learning ecology perspective. Human Development, 49(4), 193–224. Recuperado de https://doi.org/10.1159/000094368
Barron, B. (2010). Conceptualizing and Tracing Learning Pathways over Time and Setting. National Society for the Study of Education, 109(1), 113–127. Recuperado de http://www.life-slc.org/nsf/linkd/files/Barron.NSSE.tracing.learning.pathways.%202010.pdf
Blanco, M. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generación de conocimientos. Andamios, Revista de Investigación Social, (9), 49-74. Disponible en línea: https://www.redalyc.org/pdf/628/62824428004.pdf
Brito, L., Díaz Barriga, F., y Subero, D. (2017). El uso de las TIC como artefactos de intermediación psicológica y la transformación de la actividad educativa: una analisís desde la teoría de la actividad. En Gómez, D. y J. Bastiani (Eds.). Experiencias en turismo comunitario y educación intercultural. México: Universidad Intercultural de Chiapas. Ediciones Navarra.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.
Bruner, J. (2003). Making stories:Law, literature, life. Cambridge, Mass.: Harvard University. Recuperado de http://www.loc.gov/catdir/description/hol021/2001040888.html
Castells, M. (2005). La era de la información: económica, sociedad y cultura. Volumen I: La sociedad Red. México: Siglo Veintiuno Editores.
Cole, M. y Engeström, Y. (2001). Enfoque histórico-cultural de la cognición distribuida. En Salomon, G. (Ed.). Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Buenos Aires: Amorrortu.
Coll, C. (2010). Enseñar y aprender en el mundo actual : desafíos y encrucijadas. Pensamiento Iberoamericano, 7, 47–66. Recuperado de http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/articulos/CC_2010_PensamientoIberoamericano.pdf
Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 1(219), 31–36. Recuperado de http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/articulos/Coll_CurriculumEscolarNuevaEcologia.pdf
Coll, C. Díaz Barriga, F. y Pereira, M. (2016). Personalização da aprendizagem e identidade de aprendiz e éxito acadêmico em educação a distancia. Revista Interação, 12, 6-8. ISSN 1982-4939. Recuperado de
https://issuu.com/revistainteracao/docs/revista_intera____o_12_final/27?e=9402579/30000297
Coll, C., Onrubia, J., y Mauri, T. (2008). Ayudar a aprender en contextos educativos: el ejercicio de la influencia educativa y el análisis de la enseñanza. Revista de educación, 346, 33-70. Disponible en línea: http://www.revistaeducacion.mec.es/re346_02.html
Colomina, R., Onrubia, J. y Rochera, M. (2001). Interactividad, mecanismos de influencia educativa y construcción del conocimiento en el aula. En J. P. & A. M. (Comps. . En C. Coll (Ed.), Desarrollo Psicológico y Educación. 2. Psicología de la Educación Escolar (pp. 437–458). Madrid: Alianza.
Darling-Hammond, L., Barron, B., Pearson, P. D., Schoenfeld, A. H., Stage, E. K., Zimmerman, T. D., Tilson, J. L. (2008). Powerful Learning: What We Know About Teaching for Understanding, 288. Recuperado de http://www.amazon.com/Powerful-Learning-About-Teaching-Understanding/dp/0470276673
Diario Oficial de la Federación (DOF). (2012) “Acuerdo número 649 por el que se establece el Plan de Estudios para la formación de Maestros en educación Primaria” en Diario Oficial de la Federación. 20 de agosto de 2012. (Segunda sección) Recuperado de http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/normatividad/acuerdos/acuerdo_649.pdf
Díaz Barriga, F., Rigo, M., y Hernández, G. (2015). Experiencias de aprendizaje mediadas por las tecnologías digitales. Pautas para docentes y diseñadores educativos. México: Universidad Nacional Autónoma de Mexico, Newton. Edición y Tecnología Educativa.
Díaz Barriga, F. y Barrón, C. (2014). Curricular changes in higher Education in Mexico (2002-2012). Journal of Curriculum and Teaching, 3 (2), 58-68. Recuperado de http://www.sciedu.ca/journal/index.php/jct/article/view/4865/3078
Díaz Barriga, F., Romero, E. y Heredia, A. (2012). Diseño tecnopedagógico de portafolios electrónicos de aprendizaje: Una experiencia con estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa (REDIE), 14 (2), 103-117. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol14no2/contenido-diazbarrigaetal.html
Engeström, Y. (1999). Expansive Visibilization of Work: An Activity-Theoretical Perspective. Computer Supported Cooperative. 8, 63-93.
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding. An activity-theoretical approach to developmental research [Aprendizaje por expansión. Un enfoque de la teoría de la actividad para la investigación del desarrollo]. Estados Unidos de América: Cambridge University Press. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1023/A:1008648532192
Guerrero, J. (2014). El valor de la auto-etnografía como fuente para la investigación social: del método a la narrativa. Revista Internacional de Trabajo Social, (3), 237-242. Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/40472/1/31.El%20valor%20de%20la%20auto%20etnograf%C3%ADa%20como%20fuente%20para%20la%20investigaci%C3%B3n%20social.pdf
Lave, J., y Wenger, E. (2003). Aprendizaje situado: participación periférica legítima. México: UNAM, Facultad de Estudios Superiores Iztacala.
Leontiev, A. (1967). El aprendizaje como problema en psicología en Psicología soviética contemporánea. La Habana, Cuba: Instituto del libro.
Leontiev, A. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. México: Cartago.
Montenegro, C. (2014). Pedagogías en primera persona. Tejiendo una autoetnografía. ISSES: Inclusión Social Equidad en la Educación Superior, (14), 95-108.
Portes, P., & González-Rey, F. (2013). El desarrollo de la identidad desde una perspectiva histórico-cultural. Estudios de Psicología, 34(1), 19–25. REcuperado de https://doi.org/10.1174/021093913805403075
Prensky, M. (2017). El mundo necesita un nuevo currículo. Habilidades para pensar, crear, relacionarse y actuar. México: SM.
Tedesco, J. (2014). Educar en la sociedad del conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica.
Van den Akker, J. Gravemeijer, K. McKenney, S. y Nieven, N. (2006). Educational Design Research. Londres: Routledge. Recuperado de http://downloads.slo.nl/Documenten/educational-design-research-part-a.pdf
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial de la UNESCO. París: Ediciones UNESCO. Recuperado de http://redeca.uach.mx/contexto/INTRODUCCION.%20Hacia%20las%20sociedades%20del%20conocimiento.pdf
Villardón-Gallego, L. (2015). Competencias genéricas en Educación Superior: Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).