Pedagogic conditions in educational research. Some opportunities for decolonization

  • María Marta Yedaide CIMED, UNMDP

Keywords:

Educational research, decolonial pedagogies, discursive authorization.

Abstract

In this article we advocate for the pedagogic potential of educational research, as it educates in a particular manner on the meaning of investigation and the set of consents and permits—as well as exclusions—which are expected in its manifestations. From such grounds we will try to discern between those practices that reinforce coloniality in the academy and the gestures which involve opportunities for disruption and escape from traditional category oppressions. We hope an inventory of decolonial practices (even those which are tacitly included as such) will contribute with the (re) institution of narratives along the lines of Catherine Walsh’s politics of naming (Walsh, 2014) and what the most radical research paradigms discuss as (contested) interventions in the representations of reality (Denzin & Lincoln, 2011, 2012; Kincheloe & McLaren, 2012). In this sense, the article itself represents a decolonizing text, imbued with pedagogic force. 

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Author Biography

María Marta Yedaide, CIMED, UNMDP

Doctora en Humanidades y Artes, con mención en Ciencias de la Educación (UNR); Especialista en Docencia Universitaria y Profesora de Inglés (UNMDP). Docente, investigadora y Directora del Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades (UNMDP); docente e investigadora del Departamento de Gestión Cultural de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño (UNMDP). Miembro del Grupo de Investigaciones en Educación y Estudios Culturales del Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación (CIMED), así como del Grupo de Investigación en Cultura, Educación Superior y Disciplinas Proyectuales (FAUD). Directora Asociada de la Revista Entramados- Educación y sociedad. myedaide@gmail.com

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Las condiciones pedagógicas de la investigación educativa. Oportunidades para la descolonialidad |

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Published

2019-01-31

How to Cite

Yedaide, M. M. (2019). Pedagogic conditions in educational research. Some opportunities for decolonization. Praxis Educativa, 23(1), 1–11. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/3443

Issue

Section

Artículos