On the organization and functioning of the Workers’ National University (1953-55)
Keywords:
Educational research, decolonial pedagogies, discursive authorizationAbstract
In this article we advocate for the pedagogic potential of educational research, as it educates in a particular manner on the meaning of investigation and the set of consents and permits—as well as exclusions—which are expected in its manifestations. From such grounds we will try to discern between those practices that reinforce coloniality in the academy and the gestures which involve opportunities for disruption and escape from traditional category oppressions. We hope an inventory of decolonial practices (even those which are tacitly included as such) will contribute with the (re) institution of narratives along the lines of Catherine Walsh’s politics of naming (Walsh, 2014) and what the most radical research paradigms discuss as (contested) interventions in the representations of reality (Denzin & Lincoln, 2011, 2012; Kincheloe & McLaren, 2012). In this sense, the article itself represents a decolonizing text, imbued with pedagogic force.
.
Downloads
References
Alvarez de Tomassone, D. (2000) Universidad Obrera Nacional-Universidad Tecnológica Nacional. La génesis de una universidad (1948-1962). Editorial Universitaria de la U.T.N. Bs. As. Argentina.
Balduzzi, J. (1987) Peronismo, saber y poder. En: Hacia una pedagogía de la imaginación para América Latina.Buenos Aires: Editorial Contrapunto..
Dussel I. & Pineau P. (1995) “De cuando la clase obrera entró al paraíso: la educación técnica estatal en el primer peronismo” en Adriana Puiggrós Historia de la educación en Argentina; Tomo VI, Discursos pedagógicos e imaginario social durante el primer peronismo (1945-1955), Buenos Aires: Galerna.
Dussel, I. (1990) El movimiento estudiantil en el surgimiento de la Universidad Tecnológica Nacional: Los casos de la UBA y la UTN (1945-1966). Informe final de investigación. Buenos Aires: FLACSO.
Facio, M. (2014) “La Cenicienta de las Universidades” De la Universidad Obrera Nacional a la Universidad Tecnológica Nacional. El caso de la Facultad Regional Avellaneda (1943-1963) Tesis Final. Magister en Ciencias Sociales del Trabajo. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires. Argentina.
Gaggero, H. & Garro A. (2009) Mejor que decir es hacer, mejor que prometer es realizar. Estado, gobierno y políticas sociales durante el peronismo (1943-1955) Proyectos y realidades. Biblos-Fundación Simón Rodríguez, 2009. Buenos Aires, Argentina.
Jalil, V. (2009) La Universidad Obrera Nacional. Una experiencia de Educación Popular. XII Jornadas Interescuelas /Departamentos de Historia. Departamento de Historia, Facultad de Humanidades y Centro Regional Universitario Bariloche. Universidad Nacional del Comahue, San Carlos de Bariloche. Argentina.
Notas en torno a la organización y funcionamiento de la Universidad Obrera Nacional (1953-1955)
Kleiner, B. (1964) Veinte años de movimiento estudiantil reformista. 1943-1963.. Buenos Aires, Editorial Platina.
Malatesta, A. (2005) El surgimiento de la Universidad Obrera Nacional en la Argentina de fines de la década de 1940. Revista Diálogos Pedagógicos. III (6) 22-33.
Malatesta, A. (2008) La etapa fundacional de la Universidad Obrera Nacional. La conexión universitaria entre el aula y el trabajo. Buenos Aires: Editorial de la Universidad Tecnológica Nacional.
Malatesta, A. (2010).La creación de la universidad obrera nacional y la hora de la industria. La conexión universitaria entre el aula y el trabajo. Argentina: UCES.
Mollis M. (1991) La historia de la Universidad Tecnológica Nacional: una Universidad para hombres y mujeres que trabajan. Revista Realidad Económica nº 99, 2º bimestre, 91-108.
Nápoli, P. (2003) Política Educativa y Organización Académica en el período fundacional de la Universidad Tecnológica Nacional (1948-1962). Tesis Doctoral en Ciencias de la Eduacion. Univesidad Católica de La Plata. Argentina.
Novelli, N. (1986) Movimientos estudiantiles en la Universidad Tecnológica Nacional (1953-1958). Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Instituto de Historia. Rosario. Argentina.
Pineau, P. (1991) Sindicatos, Estado y Educación Técnica (1936-1968). Buenos Aires:CEAL..
Pineau, P. (1997) De zoológicos y carnavales: las interpretaciones sobre la Universidad Obrera Nacional en Cucuzza Héctor Rubén. Estudios de Historia de la Educación durante el Primer Peronismo, 1943-1955. Universidad Nacional de Lujan. Buenos Aires: Editorial Los libros del Riel.
Plotkin, M. (1993) Mañana es San Perón. Propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955) Argentina: EDUNTREF.
Pronko, M. (2003) “Las Universidades del trabajo en Argentina y Brasil”. Una historia de las propuestas de su creación. Entre el mito y el olvido”. Montevideo, Uruguay. Organización Internacional del Trabajo (Cinterfor/OIT)
Puiggrós, A. y Bernetti J. (1993) Peronismo: cultura política y educación (1945-1955).Buenos Aires: Galerna.
Sánchez Román, J. A. (2007) De las “Escuelas de Artes y Oficios” a la Universidad Obrera Nacional: Estado, elites y educación técnica en Argentina, 1912-1955. Universidad Complutense de Madrid. España.
Somoza Rodríguez, J. (1997) Interpretaciones sobre el proyecto educativo del Primer Peronismo. De “agencia de adoctrinamiento” a “instancia procesadora de demandas” en Anuario de Historia de la Educación, Nº1, Sociedad argentina de Historia de la Educación/Universidad Nacional de San Juan. San Juan. Argentina.
Tedesco, J. C. (1978) Educación e industrialización en argentina. Informe del Proyecto de desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe de la UNESCO/CEPAL/PNDU. Santiago de Chile. Chile.
Tedesco, J. C. (1980) La educación argentina (1930-1955) Buenos Aires: CEAL.
Tedesco, J. C. (1986) Educación y Sociedad (1880-1945). Buenos Aires: Siglo XXI.
Weinberg, G. (1984) El descontento y la promesa. Buenos Aires: Editorial Belgrano..
Wiñar, D. (1970) Poder político y Educación. El peronismo y la CNAOP. ITDT. Centro de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Buenos Aires, Argentina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).