Polyphonic manifestations of pedagogy: Epilog(s) that interrupt sense(s)

  • Silvia Grinberg CONICET en UNSAM
  • Luis Gabriel Porta Universidad Nacional de Mar del Plata.

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220213

Keywords:

pedagogy, future, condition, interrupt, schooling crisis

Abstract

We propose four irruptions as an epilogue, they seek tensions and meanings in relation to the task of education and pedagogy that, as a conceptual record, offers us lines to inhabit and think about the world in which we live, but also the one we would like to live. Multiple claims and recipes resonate for education in the digital age. Since the end of the last century, education policies have moved between two vertices: crisis and reforms. Reforms of schooling that have been launched in the most diverse countries and regions that make up the globalized world promising answers to this question. It is in this climate of time that Biesta and Säfström propose their manifesto for education where, as they point out, moving between what is and what is not, has become the crossroads for contemporary schooling. Probably, this image is one of the most global in the globalized world. Of course, its effects and local affections are multiple and diverse. This dossier is installed there: to inhabit the educational word, to ask about it. This calls for the imperative need to be manifested by education in a way that allows us to escape a duality that has done nothing but undermine the school without offering lines with which to weave other plots. Interrupting is also the challenge for a theory of education that tries to escape to the crossroads by staying in tension, destabilizing the future by recognizing its openness, opening the possibility to different future potentials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Grinberg, CONICET en UNSAM

Investigadora del CONICET en UNSAM, donde dirige el Centro de Estudios de
Desigualdades, Sujetos e Instituciones (CEDESI, Escuela de Humanidades) y es
Prof. titular regular de Sociología de la Educación. Es también Profesora titular
regular de Pedagogía y coord. Área sociopedagógica, UACO-UNPA. Argentina

Luis Gabriel Porta, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada (España). Docente e Investigador (categoría I) del Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Humanidades - Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina e Investigador Independiente de CONICET. Es Profesor Titular Regular con dedicación exclusiva de la Cátedra Problemática Educativa. Desde el año 2003 dirige en “Grupo de Investigaciones en Educación y Estudios Culturales” (GIEEC) y desde el año 2015 es Director del Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación
(CIMed). Argentina |

References

Arendt, H. (1996a) La condición humana. Paidos, Buenos, México, Madrid.

Arendt, H. (1996) Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Ediciones península, España.

Arendt, H. (2001b) Eichmann en Jerusalem. Un estudio sobre la banalidad del mal. Lumen editorial, España.

Coccia, E. (2011) La vida sensible, Buenos Aires: Marea.

Colombani, C. (2014). La construcción del “entre” en el espacio educativo. En Revista Entramados. Educación y sociedad, de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Año 1, Nº 1, 2014. pp. 137-144.

Day, C. (2006) Pasión por enseñar, Barcelona: Narcea.

Derrida, J. (1998) Adios a Levinas, Madrid: Editorial Trota.

Grinberg, S. (2008) Educación y poder en el siglo XXI. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Grinberg, S. (2011) “La conjura del ADN”. En, AA.VV., Cuadernos de trabajo Nº1. Biopolítica. Gubernamentalidad, educación, seguridad, UNIPE: Editorial Universitaria, Buenos Aires, pags. 13-24.

Grinberg, S. (2011) “Territories of schooling and schooling territories in contexts of extreme urban poverty in Argentina: Between management and abjection”, Emotion, Space and Society, ISSN: 1755-4586. Elesevier. Netherlandas pags. Volume 4, Issue 3, August 2011, Pages 160–171

Grinberg, S. (2013) “Sociedad de la información, tecnologías y pedagogías de las competencias en la era del management. Hacia una genealogía.” Revista Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, Año 5 | Número 8 | Diciembre de 2013, ISSN 2219-1631, 86-97.

Le Breeton, D. (2010) Cuerpo sensible. Bogotá: Metales pesados.

Rose, N. (2007) The politics of life itself. Princeton University Press, Princeton and Oxford, USA.

Porta, L. y Flores, G. (2017) Narratividad e interpretación: nexos entre la investigación narrativa y la hermenéutica, en: Revista Brasileira de Pesquisa Autobiográfica. Salvador, Brasil. ISSN 2525-426X. V 2, Nº 6, p. 683-697. Septiembre-diciembre de 2017.

Rose, N. (2010) “‘Screen and intervene’: governing risky brains”, en, History of the Human Sciences Vol. 23 No. 1 pp. 79–105, UK: Sage publications.

Sooke, A. (2014). “Yves Klein: el hombre que inventó un color azul”, en: Especial para BBC Cultura. https:// almacosta.wordpress.com/2014/09/12/yves-klein-elhombre-que-invento-un-color-azul/. Fecha de consulta: 11/02/2018, 15:33 hs.

Published

2018-05-31

How to Cite

Grinberg, S., & Porta, L. G. (2018). Polyphonic manifestations of pedagogy: Epilog(s) that interrupt sense(s). Praxis Educativa, 22(2), 160–177. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220213

Issue

Section

Artículos