The presence on facebook of the “Millennium Educational Units” (UEM-Ecuador)

  • Gabriel Cevallos Universidad Federal de Bahía
  • Edvaldo Couto Universidad Federal de Bahía
  • Verónica Ficoseco Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Centro de Investigación y Transferencia CIT - Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220105

Keywords:

Millennium Educational Units, presenciality, Facebook

Abstract

Presence is less and less related to the location and timing, currently “being” is too to “connect” on the network from anywhere, thus, each publication, acquires  characteristics ubiquitous and renewable conferred by technology. Subjects  mutating its traditional presentiality of co-habitation and proximity to mixed  presentiality, most of times associated to the couple “Offline/ On-line”, considered  a continuum without  sutures, because of that people and social organizations exist in various dimensions  and platforms. This article analyzes the construction of the presence on Facebook of  the ”Unidades Educativas del Milenio” (UEM), ecuadorian institutions proposed as a model wich promove teaching talent, quality infrastructure, community participation  and integration of Information and Communications Technology (ICT) in learning.  Statistics show low participation of UEM in the social network, representation with photos of students and buildings and a larger number of unofficial pages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Cevallos, Universidad Federal de Bahía

Ingeniero electrónico (EPN-2007), Master en Tecnologías en educación (PUCE- 2013).  Doctorando en educación por la Universidad Federal de Bahía - UFBA. Actual becario  de la OEA - COIMBRA. Interés en tecnologías aplicadas a educación. Brasil

Edvaldo Couto, Universidad Federal de Bahía

Licenciado en Filosofía (UESC-1985),  Master en Filosofía, (PUCSP-1990), Doctor en  Educación (UNICAMP- 1998). Profesor Titular en UFBA con experiencia en Educación,  Comunicación y Tecnologías y Filosofía. Brasil

Verónica Ficoseco, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Centro de Investigación y Transferencia CIT - Santa Cruz

Doctora en Comunicación (UNLP-2014), con formación post-doctoral en Tecnologías y Educación (UNQ-2015 y UFBA-2016). Becaria del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Centro de Investigación y Transferencia CIT -  Santa Cruz. Experiencia en Educación a distancia, Análisis de redes sociales y Género. Argentina

References

Anónimo. (2016). «Página no oficial UEM “Pedro Agustín López”». Recuperado de: https://www.facebook. com/pages/Unidad-Educativa-del-Milenio-PedroAgustin-Lopez-Ramos/406869956087029?ref=br_rs [último acceso: 31/07/2016]

BBC. (2016). «Terremoto de magnitud 7,8 en la zona costera del Ecuador deja más de 600 muertos»Recuperado de: http://www.bbc.com/ mundo/noticias/2016/04/160416_ecuador_terremoto_magnitud_colombia_peru_bm[Último acceso:31/07/2016]

Castells, Manuel.(2016). «El poder de las redes». Vanguardia Dossier.Mayo, 2016 Recuperado de:https://www.researchgate.net/profile/Gustavo_Cardoso5/ publication/301867379_Movilizacion_social_y_redes_sociales/links/572a5b0708ae2efbfdbc1f6c/Movilizacion-social-y-redes-sociales.pdf

Chagas, Alexandre, PORTO, Cristiane, SANTOS, Edméa.(2016). Facebook and education. Post, like& share.Campina Grande: Eduepb. Recuperado de: http://www.uepb.edu.br/download/ebooks/Facebook-andEducation.pdf [Último acceso: 08/05/2017]

Couto, Edvaldo Souza, (2016). «Pedagogies of connections. Share knowledge and build subjectivities in digital networks.» en Facebook and Education: post,like & share. CHAGAS, Alexandre; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edmea (org). Campina Grande, pp. 47-64. Disponible en http://www.cidademarketing com.br/2009/n/22987/e-book-facebook-e-educao--lanado-na-verso-em-ingls.html [último acesso: 15/12/2016]

Lévy, Pierre. (2010). Cibercultura. São Paulo: Editorial 34.

Linajes. (2001). Linajes.Recuperado de: http://www.linajes.net/significa.htm.[Último acceso: 31/07/2016]

Maffía, Diana. (2016). Educación: hacia un nuevo paradigma de los saberes.Praxis Educativa, diciembre 2016.Recuperado de: http://dx.doi.org/10.19137/ praxiseducativa-2016-200302

Ministerio de Educación del Ecuador. (2010). «Unidades Educativas del Milenio en funcionamiento». Recuperado //educacion.gob.ec/uem-en-funcionamiento/[Último acceso: 31/07/2016]

Penaherrera, Mónica. (2012). «Uso de TIC en Escuela Públicas del Ecuador, Análisis, reflexiones y valoraciones». EDUTEC .Junio, 2012 Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/ download/364/101Recuero, Raquel, BASTOS, Marco & ZAGO, Gabriela Z. (2015). Análise de Redes para Mídia Social. Porto Alegre: Sulina.

Rey, Amalio. (2016). «Redes independientes o Facebook y Cia?: Lo que opina Pierre Lévy», Blog de Amalio Rey. Recuperado de: http://www.amaliorey. com/2017/01/15/redes-independientes-o-facebooky-cia-lo-que-opina-pierre-levy-post-524/[Último acceso: 08/05/2017]

UEM “10 de Noviembre”. (2014). «Facebook UEM “10 de Noviembre”» Recuperado de: https://www. facebook.com/Unidad-Educativa-del-Milenio-10-deNoviembre-1496798710556628/?ref=br_rs [último acceso: 31/07/2016]

UEM “Angel Polibio Chávez”. (2007). «Facebook UEM “ÁngelPolibio Chávez”». Recuperado de: https:// www.facebook.com/EscuelaRodirgoRiofrioJImenez/?ref=br_rs [último acceso: 31/07/2016]

UEM “Ing. Agr. Juan José Castello”. (2013). «Facebook UEM “Ing. Agr. Juan José Castello”». Recuperado de: https://www.facebook.com/UEM-Ing-Agr-JuanJos%C3%A9-Castell%C3%B3-Z-588358364556643 /?ref=br_rs [último acceso: 31/07/2016]

UEM “Jorge Rodriguez Román”. (2016). «Facebook UEM “Jorge Rodriguez Román”. Recuperado de: https:// www.facebook.com/Unidad-Educativa-Mayor-delMilenio-Jorge-Rodriguez-Roman-180621092310083 /?ref=br_rs” h [último acceso: 1/07/2016]

Published

2018-04-05

How to Cite

Cevallos, G., Couto, E., & Ficoseco, V. (2018). The presence on facebook of the “Millennium Educational Units” (UEM-Ecuador). Praxis Educativa, 22(1), 51–63. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220105

Issue

Section

Artículos