Challenges and General Tools for the Development of Emotional Intelligence in the University Classrooms

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220305

Keywords:

emotional intelligence, emotional abilities, classrooms, higher education, universities

Abstract

The importance of socioemotional skills development in higher education has been emphasized in several international documents. Among these skills, emotional intelligence (EI) has demonstrated multiple benefits in professionals. However, few studies analyze the challenges involved in its implementation at the university classrooms or systematize tools, through solid theoretical models which root theoretical postulates in practical activities. Therefore, this work has two aims: first, to expose the challenges involved in promoting EI in university classrooms, and second, to provide general tools to promote EI in the classroom through various techniques
organized under Mayer and Salovey´s model.

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Author Biography

Rocio Fragoso Luzuriaga, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Doctora en Educación por parte de la Universidad Autónoma de Tlaxcala; Maestra en Educación Superior por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla; Licenciada en Psicología por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla; Docente investigadora de tiempo completo en la Facultad de Psicología BUAP; adscrita al Sistema Nacional de Investigadores (SNI);  Líneas de Investigación: Inteligencia Emocional y Competencia Emocionales en Educación Superior.

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Published

2018-09-05

How to Cite

Fragoso Luzuriaga, R. (2018). Challenges and General Tools for the Development of Emotional Intelligence in the University Classrooms. Praxis Educativa, 22(3), 47–55. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220305