Debates around the law of Public Education of Bilingual Intercultural Indigenous Community Management in Chaco

  • Mónica Marisel Medina Universidad Nacional de Misiones
  • Ana Carolina Hecht Universidad de Buenos Aires

Keywords:

legislation, education, indigenous, Chaco, interculturality

Abstract

This paper analyzes and discusses the Law Nº 7446 named “Educación Pública de Gestión Comunitaria Bilingüe Intercultural Indígena” (Public Management Community Bilingual Intercultural Indigenous Education) approved in the Chaco province in 2014. Specifically reviews the discussions on the name of these Schools: Gestión Social (Social Management) and Gestión Comunitaria (Community Management). It also analyzes the involvement of the Community Council in the designation of the educational staff. The data used for this paper is: different versions of the Project Law, regional news press between 2010 and 2014, official speeches and some interviews with the people involved in this educational process (Union Educational Leaders and native teachers). This paper concludes thinking on the meanings of interculturality notion observed in the speeches of the social actors involved in Indigenous Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Marisel Medina, Universidad Nacional de Misiones

Magíster en Antropología Social (Universidad Nacional de Misiones) y Licenciada en Letras (Universidad Nacional del Nordeste). Becaria doctoral de CONICET, docente de la Facultad de Artes, Diseño y Ciencias de la Cultura de la Universidad Nacional del Nordeste y miembro del Núcleo de Estudios en Lenguas Minoritarias Americanas del Instituto de Investigaciones de Geohistoria (CONICET/UNNE). Argentina 

Ana Carolina Hecht, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Antropología (Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires). Lic. y Prof. en Cs. Antropológicas (FFyL, UBA). Investigadora del CONICET y docente de la Universidad de Buenos Aires. Directora del Proyecto de investigación “Diversidad Lingüística y Educación Intercultural. Estudios sobre socialización lingüística en contextos escolares tobas (qom) de las Provincias de Chaco y Buenos Aires” radicado en el Programa de Antropología y Educación (FFyL, UBA). Argentina 

Published

2015-08-09

How to Cite

Medina, M. M., & Hecht, A. C. (2015). Debates around the law of Public Education of Bilingual Intercultural Indigenous Community Management in Chaco. Praxis Educativa, 19(2), 34–42. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/1038

Issue

Section

Artículos