Definitive Journeys. Mes années Cuba by Eduardo Manet
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2023-2733Keywords:
Autobiography, Cuba, Soviet Union, Cultural relationsAbstract
Mes années Cuba, an autobiographical text by the Cuban Eduardo Manet, includes his vital experiences and reveals his perception of the political, social and cultural changes that take place in Cuba with the triumph of the Revolution and with the progressive rapprochement towards the Soviet Union. The sudden change of direction of the revolutionary project towards communism, as well as the trips he made to various socialist countries from Eastern Europe, will lead him to convert his ideological convictions and even make decisions that will permanently change his future.
Downloads
References
Cabrera Infante, Guillermo. Mea Cuba. México, Editorial Vuelta, 1993.
Cabrera Infante, Sabá y Orlando Jiménez Leal, directores. P.M. (Pasado Meridiano). La Habana, producción independiente, 1961. Película.
Castro, Fidel. “Discurso pronunciado como Conclusión de las Reuniones con los Intelectuales Cubanos, efectuadas en la Biblioteca Nacional el 16, 23 y 30 de junio de 1961”. Discursos e intervenciones del Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz, Presidente del Consejo de Estado de la República de Cuba, 30 de junio de 1961, http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1961/esp/f300661e.html
Díaz Martínez, Manuel. Sólo un leve rasguño en la solapa. Logroño, AMG, 2002.
Fernández, Pablo Armando. El talismán y otras evocaciones. La Habana, Letras Cubanas, 1994.
Fornet, Ambrosio. Narrar la nación. Ensayos en blanco y negro. La Habana, Letras Cubanas, 2009.
Franqui, Carlos. “Libertad y socialismo”. Revista Libre, n.º 2, dic.-feb. de 1972, pp. 9-10.
Franqui, Carlos. Retrato de familia con Fidel. Barcelona, Seix Barral, 1981.
Gallardo Saborido, Emilio J. El martillo y el espejo. Directrices de la política cultural cubana (1959-1976). Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2009.
Gilman, Claudia. Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires, Siglo XXI, 2012.
Guillén, Nicolás. Páginas vueltas. Memorias. La Habana, Ediciones Unión, 1982.
Latrèche, Leila. Cuba et l’URSS. 30 ans d’une relation improbable. París, L’Harmattan, 2011.
Leante, César. Revive, historia. Anatomía del castrismo. Madrid, Biblioteca Nueva, 1999.
Leante, César. Volviendo la mirada. Miami, Ediciones Universal, 2002.
Loss, Jacqueline. Dreaming in Russian: The Cuban Soviet Imaginary. Austin, University of Texas Press, 2013.
Manet, Eduardo. Les étrangers dans la ville. París, Julliard, 1960.
Manet, Eduardo. Les Nonnes. París, Gallimard, 1969.
Manet, Eduardo. Més années Cuba. París, Éditions Grasset, 2004.
Méndez Capote, Renée. Crónicas de viaje. La Habana, Ediciones Unión, 1966.
Otero, Lisandro. Llover sobre mojado. Una reflexión personal sobre la historia. La Habana, Letras Cubanas, 1997.
Padilla, Herberto. La mala memoria. Barcelona, Plaza y Janés, 1989.
Pedemonte, Rafael. “‘De Cuba a Seván no existe distancia: / Ha sido abolida por la poesía’: el rol de los escritores y la consolidación de los lazos cubano-soviéticos (1959-1971)”. Asedios al caimán letrado: literatura y poder en la Revolución Cubana editado por Emilio J. Gallardo-Saborido, Jesús Gómez-de-Tejada, Damaris Puñales-Alpízar. Praga, Karolinum Press, 2018, pp. 97-112.
Pedemonte, Rafael. “Una historiografía en deuda: las relaciones entre el continente latinoamericano y la Unión Soviética durante la Guerra Fría”. Historia Crítica, n.º 55, enero-marzo 2015, pp. 231-254, https://doi.org/10.7440/histcrit55.2015.10
Pérez-Hernández, Reinier. “De la actualización del paradigma autobiográfico en la literatura cubana”. Romanische Studien, n.º 3, 2016, pp. 37-59, https://www.romanischestudien.de/index.php/rst/article/view/127/338
Pogolotti, Graziella. Dinosauria soy. La Habana, Ediciones Unión, 2011.
Prieto, José Manuel. Treinta días en Moscú. Barcelona, Mondadori, 2001.
Puñales-Alpízar, Damaris. “Cuba socialista. De la traducción y sus secuelas”. Kamchatka. Revista de análisis cultural, n.º 5, 2015, pp. 166-186, https://doi.org/10.7203/KAM.5.4608
Puñales-Alpízar, Damaris. Escrito en cirílico: el ideal soviético en la cultura cubana posnoventa. Santiago, Cuarto Propio, 2012.
Puñales-Alpízar, Damaris. “Geopolíticas de la traducción en la Cuba soviética: de la estética marxista al boom literario socialista”. Revista de Letras, vol. 57, n.º 2, 2017, pp. 35-52, https://periodicos.fclar.unesp.br/letras/article/view/11718
Rojas, Rafael. “Los nudos de la memoria. Cultura, reconciliación y democracia en Cuba”. Encuentro de la Cultura cubana, n.º 32, primavera 2004, pp. 88-101.
Rojas, Rafael. “Souvenirs de un Caribe soviético”. Revista Encuentro de la Cultura Cubana, n.º 48-49, primavera/verano de 2008, pp. 1-8, https://www.cubaencuentro.com/revista/revista-encuentro/archivo/48-49-primavera-verano-de-2008/souvenirs-de-un-caribe-sovietico-97168
Rojas, Rafael. Tumbas sin sosiego. Revolución, disidencia y exilio del intelectual cubano. Barcelona, Anagrama, 2006.
Tejera Nivaria. Espero la noche para soñarte, Revolución. Miami, Ediciones Universal, 2002.
Zatlin, Phyllis. The novels and plays of Eduardo Manet: an adventure in multiculturalism. Pennsylvania, The Pennsylvania State University Press, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.