Romance and chance in the city: two film adaptations of short stories by Julio Cortázar

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2829

Keywords:

Argentine Literature, Film and Literature, Julio Cortázar, 20th century

Abstract

The masculine search for an idealized romantic love through urban journeys marked by chance is a recurring topic in the narrative of Julio Cortázar. We analyze and compare the film adaptations of two short stories by Cortázar, in which it is possible to recognize different modulations of this urban romance: Der gläserne Himmel (Germany, 1987), by Nina Grosse, based on the story “The Other Sky”; and Jogo subterraneo (Brazil, 2005), by Roberto Gervitz, based on “Manuscript Found in a Pocket”. Both films show the versatility of Cortazar's fictions to intersect with different genres, times and contexts. At the same time, they reconfigure the asymmetry in the construction of the male protagonists and the female characters, presented in Cortázar's narrative as symbols rather than as individuals. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Dillon, Universidad Católica Argentina

Investigador del Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Católica Argentina (UCA), donde codirige el Programa de Estudios Audiovisuales. Es doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires (UBA), con una tesis sobre cine argentino contemporáneo. Es licenciado y profesor en Letras (UBA) y enseña en las carreras de Comunicación de grado y posgrado en la UCA. Ha publicado libros y diversos artículos sobre cine, literatura y comunicación en revistas académicas.

References

Báez Rivera, Emilio. “Inversión e invención de imágenes y espejos: el ‘poeticismo’ romántico de Julio Cortázar en su narrativa breve a la luz de Imagen de John Keats”. Alpha, n.° 20, 2004, pp. 29-51, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012004000200003

Baudelaire, Charles. “A una transeúnte”. Las flores del mal, Madrid, Cátedra, 2006, pp. 362-363.

Bernini, Emilio, coordinador. El matadero. Ensayos de transposición. Literatura / Cine argentinos. n.° 7, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2010.

Bordwell, David. La narración en el cine de ficción. Barcelona, Paidós, 1996.

Breton, André. El amor loco. Madrid, Alianza, 2008.

Breton, André. Nadja. Santiago de Chile, Fondo de Cultura Económica, 2000.

Caballero Guiral, Juncal. La mujer en el imaginario surreal. Figuras femeninas en el universo de André Breton. Castelló, Universitat Jaume I, 2002.

Cédola, Estela. “El oficiante y el acólito: roles femeninos en la obra de Julio Cortázar”. Nuevo Texto Crítico, n.° 4, 1989, pp. 115-28.

Cortázar, Julio. “Diario para un cuento”. Deshoras, Buenos Aires, Alfaguara, 2004, pp. 207-237.

Cortázar, Julio. “El otro cielo”. Todos los fuegos el fuego, Bogotá, Norma, 1994, pp. 135-159.

Cortázar, Julio. “Las puertas del cielo”. Bestiario, Buenos Aires, Alfaguara, 2000, pp. 107-125.

Cortázar, Julio. “Manuscrito hallado en un bolsillo”. Octaedro, Buenos Aires, Sudamericana, 1974, pp. 55-74.

Der gläserne Himmel. Dirigida por Nina Grosse, 1987.

Diario para un cuento. Dirigida por Jana Bokova, 1998.

Dillon, Alfredo y Teresa Téramo. El arte de contar historias. Adaptaciones en el cine argentino reciente. Buenos Aires, Biblos, 2018.

Feliz Ano Velho. Dirigida por Roberto Gervitz, 1987.

Filer, Malva. “Leer a Cortázar como mujer”. Me gusta cuando callas… Los escritores del “Boom” y el género sexual, editado por Ana Luisa Sierra, San Juan, Universidad de Puerto Rico, 2002, pp. 67-89.

Franco, Jean. “París, ciudad fabulosa”. Novelistas hispanoamericanos de hoy, coordinado por Juan Loveluck, Madrid, Taurus, 1984, pp. 271-90.

Fumagalli, Armando. I vestiti nuovi del narratore. L’adattamento da letteratura a cinema. Milán, Educatt, 2015.

Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Barcelona, Taurus, 1989.

Girón, Jacqueline. “Dimensión mítico-poética del personaje femenino en siete cuentos de Julio Cortázar”. Las múltiples caras de Cortázar, editado por Francisco García-Moreno Barco, Mayagüez, Universidad de Puerto Rico, 2005, pp. 45-63.

Haacke, Riley. “Developing a Feminist Pedagogy: A Look at Intersectionality and Poe's Women”. Criterion: A Journal of Literary Criticism, vol. 10, n.° 1, 2017, pp. 117-25, https://scholarsarchive.byu.edu/criterion/vol10/iss1/14

Hausmann, Matthias y Jörg Türschmann, editores. La literatura argentina y el cine. El cine argentino y la literatura. Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2019.

Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. Nueva York, Routledge, 2013.

Jogo subterraneo. Dirigida por Roberto Gervitz, 2005.

Lautréamont. Los cantos de Maldoror. Santa Clara, Sed de Belleza, 2006.

López Petzoldt, Bruno. Los relatos de Julio Cortázar en el cine de ficción (1962-2009). Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2014.

Ludmer, Josefina. Onetti. Los procesos de construcción del relato. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2009.

Marechal, Leopoldo. Adán Buenosayres. Buenos Aires, Perfil, 1998.

Montaldo, Graciela. “Contextos de producción”. Rayuela, edición crítica a cargo de Julio Ortega y Saúl Yurkievich, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1992, pp. 583-96.

Pacheco, Gustavo. “Memorias del subdesarrollo. Cómo se lee el cuento argentino en Brasil”. Cuadernos hispanoamericanos, n.° 827, 2019, pp. 8-22.

Picon Garfield, Evelyn. ¿Es Julio Cortázar un surrealista? Madrid, Gredos, 1975.

Pizarnik, Alejandra. “Nota sobre un cuento de Julio Cortázar: ‘El otro cielo’”. La vuelta a Cortázar en nueve ensayos, compilado por Sara Vinocur de Tirri y Néstor Tirri, Buenos Aires, Carlos Pérez, 1969, pp. 55-62.

Poe, Edgar Allan. “Annabel Lee”. Poesía completa, Madrid, Hiperión, 2010, pp. 262-65.

Poe, Edgar Allan. “Manuscrito hallado en una botella”. Cuentos, Madrid, Alianza, 2002, pp. 48-54.

Prova de Coragem. Dirigida por Roberto Gervitz, 2015.

Puigdomènech, Jordi. Cortázar y el cine. Escribir en imágenes. Madrid, Ediciones JC, 2022.

Puleo, Alicia. “Mujer y sexualidad en la obra de Julio Cortázar”. Debats, n.° 85, 2004, pp. 78-85.

Rajewsky, Irina. “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality”. Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies, n.° 6, 2005, pp. 43-64.

Sabouraud, Frédéric. La adaptación. El cine necesita historias. Madrid, Paidós, 2010.

Sánchez Noriega, José Luis. De la literatura al cine. Teoría y práctica de la adaptación. Barcelona, Paidós, 2000.

Sarlo, Beatriz. “Una literatura de pasajes”. Espacios de crítica y producción, n.° 14, Universidad de Buenos Aires, 1994, pp. 16-8.

Segre, Cesare. Principios de análisis del texto literario. Barcelona, Crítica, 1985.

Theobald, Willy. “Mord in der Passage”, Der Spiegel, n.° 17, 24 abr. 1988, s/p. https://www.spiegel.de/kultur/mord-in-der-passage-a-f9480005-0002-0001-0000-000013529416

Wolf, Sergio. Cine / Literatura. Ritos de pasaje. Buenos Aires, Paidós, 2004.

Published

2024-05-01

How to Cite

Dillon, A. (2024). Romance and chance in the city: two film adaptations of short stories by Julio Cortázar. Anclajes , 28(2), 123–135. https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2829