An Image that is not Forgotten: Trauma and Anachronism in Lola Arias' Biodramatic Project on the Malvinas War
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2022-2615Keywords:
Malvinas War, Lola Arias, trauma, anachronism, representationAbstract
This paper proposes to address the various temporalities that Lola Arias's biodramatic project on the Malvinas War (the video installation Veterans, the documentary play Minefield and the film Theater of War) brings into play, in relation to the problems associated with temporality that are specific to the narrative of war in general and the Malvinas War in particular. In the first place, each of the works that make up the project is considered as an update of a power (Paolo Virno). Secondly, both the project as a whole and some of its scenes are approached as devices that allow to display what Didi-Huberman calls the fecundity of anachronism. The objective is to think about the novelty that this project introduces in relation to the anachronism that the combatants, designated at the same time as "war boys" and veterans, embody, and which translates into an image in their heads that, in a way of iteration characteristic of the trauma, is neither forgotten nor changed.
Downloads
References
Barthes, Roland. Preparación de la novela. México, Siglo XXI, 2015.
Baudrillard, Jean. La guerra del golfo no ha tenido lugar. Barcelona, Anagrama, 1996.
Benjamin, Walter. "Experiencia y pobreza". https://elporteno.cl/walter-benjamin-experiencia-y-pobreza/
Blejmar, Jordana Blejmar, Jordana. "Autofictions of Postwar: Fostering Empathy in Lola Arias’ Minefield/Campo minado." Latin American Theatre Review, vol. 50 n° 2, 2017, pp. 103-123. doi:10.1353/ltr.2017.0006
Borges, Jorge Luis. "Juan López y John Ward". Obra poética. Buenos Aires, Emecé, 2005.
Bruzzone, Félix. "Lola Arias y la guerra de guerrillas". Revista Anfibia. https://revistaanfibia.com/ensayo/lola-arias-la-guerra-guerrilas/
Carson, Anne. "Ensayo sobre las cosas en las que más pienso". https://www.vallejoandcompany.com/poema-ensayo-sobre-las-cosas-en-las-que-mas-pienso-de-anne-carson/
Del Moral, Milton. "La guerra de Malvinas los enfrentó, el teatro los unió: la conmovedora historia de reconciliación de 6 soldados que fueron enemigos". Infobae. https://www.infobae.com/sociedad/2018/09/09/la-guerra-de-malvinas-los-enfrento-el-teatro-los-unio-la-conmovedora-historia-de-reconciliacion-de-6-soldados-que-fueron-enemigos/
Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2018.
Falco, Matías. "Lola Arias y un experimento social sobre la Guerra de Malvinas: 'Pensaba que los ingleses habían sufrido menos'". Infobae. https://www.infobae.com/cultura/2018/09/12/lola-arias-y-un-experimento-social-sobre-la-guerra-de-malvinas-pensaba-que-los-ingleses-habian-sufrido-menos/
Fogwill, Rodolfo. Los pichiciegos. Buenos Aires, El ateneo, 2010.
Gamerro, Carlos. "El último pichiciego". Radar. Página 12. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/subnotas/6427-1194-2010-08-29.html
Garramuño, Florencia. La experiencia opaca: literatura y desencanto. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2009.
González, Cecilia. "La historia en modo menor en la producción de la «generación de los Hijos» en Argentina". Líneas. Revue Interdisciplinaire d'Études Hispaniques, no. 11, 2018. https://revues.univ-pau.fr/lineas/2904
Guber, Rosana. De chicos a veteranos. Buenos Aires, Antropofagia, 2004.
Kohan, Martín “El fin de una épica”. Punto de vista, n° 64, ago. 1999: pp. 6-11. Impreso.
Kon, Daniel. Los chicos de la guerra. Buenos Aires, Galerna, 1984.
Laplanche, Jean y Jean-Bertrand Pontalis. Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires, Paidós, 2004.
Lloret, Rodrigo. "Receta para superar el odio en Malvinas". Perfil. https://www.perfil.com/noticias/columnistas/receta-para-superar-el-odio-en-malvinas.phtml
Ludmer, Josefina. Aquí América Latina. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2010.
Perera, Verónica. "Soberanía estallada: Memorias de Malvinas en Campo minado de Lola Arias". Investigación teatral, vol. 9 n° 13, 2018. https://investigacionteatral.uv.mx/index.php/investigacionteatral/article/view/2560
Perera, Verónica. "Teatros de guerra: entre los derechos humanos y el arte de Lola Arias". Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Web. 11 dic. 2019. http://journals.openedition.org/nuevomundo/78102
Pitrola, Marcelo. "La experiencia en cuestión. Sobre Campo minado, de Lola Arias". Revista Otra Parte. https://www.revistaotraparte.com/discusion/la-experiencia-en-cuestion-sobre-campo-minado-de-lola-arias/
Soler, Colette. "El trauma". http://www.bibliopsi.org/docs/carreras/obligatorias/CFP/adultos/lombardi/soler%20-%20el%20trauma.pdf
Speranza, Graciela. Primera persona. Conversaciones con quince narradores argentinos. Bogotá, Norma, 1995.
Urraco Crespo, Juan Manuel. Dramaturgias de lo real en la escena contemporánea argentina: una escritura con sede en el cuerpo [Tesis]. https://core.ac.uk/download/pdf/19576292.pdf
Virno, Paolo. El recuerdo del presente. Buenos Aires, Paidós, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.