Fiction and Scientism: Iosi Havilio's Opendoor and Paraísos and Roque Larraquy's La comemadre

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2513

Keywords:

contemporary novel, scientism, archive, Iosi Havilio, Roque Larraquy

Abstract

The presence of late 19th century scientific positivism is evident in novels by Roque Larraquy (especially La comemadre, 2010) and Iosi Havilio (Opendoor, 2006 and Paraísos, 2011), set in part or entirely in the 21st century. I argue that Larraquy finds a narrative tone and character type in turn-of-the-century institutions and archives, whereas Havilio procures a motivation for a protagonist otherwise devoid of passions. For both novelists, the archive functions more as a narrative device than as a search for knowledge or meaning (as it does in boom novels). In this way, both the institutions created in the late 19th century (a psychiatric residence, a hospital, a zoo) and the textual remnants of the time (a botanical encyclopedia, an inaugural speech in a fin-de-siècle ward, a travel narrative, the magazine Caras y Caretas) are retrieved in these contemporary novels through light affective responses, such as curiosity and interest, and spaces of serendipity and abandonment, like the attic.

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Author Biography

Martín Gaspar, Bryn Mawr College

Profesor Asociado, Departamento de Español. Publicó La condición traductora (Beatriz Viterbo, 2014), un estudio histórico y formal del auge de los traductores-héroes y narradores en la ficción latinoamericana desde la década de 1990. Sus artículos han aparecido en la Revista de Estudios Culturales Latinoamericanos, Variaciones Borges y Latin American Literary Review, entre otras. Ha sido coautor de la antología literaria Letras de hispanoamérica (Vista, 2013). Actualmente trabaja en dos proyectos: un examen de las funciones del anonimato en los medios, la literatura y el cine latinoamericanos, y una historia social de la traducción en América Latina.

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Published

2021-01-02

How to Cite

Gaspar, M. (2021). Fiction and Scientism: Iosi Havilio’s Opendoor and Paraísos and Roque Larraquy’s La comemadre. Anclajes , 25(1), 25–42. https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2513