Echoes of the artist novels in Black out by María Moreno
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2021-2514Keywords:
artist novel, Black out, María Moreno, José Asunción SilvaAbstract
Going beyond an autobiographical reading of María Moreno’s Black out (2016), this article analyzes its intertextualities with late 19th century modernist novels. Moreno’s novel, set in the late 20th century, reveals thematic and formal resonances with narratives that novelized the life and times of the artist. This reading of Black out as an artist novel is based on the relationship it establishes with the modernist archive (constant similarities and also important differences), such as the newspaper form, the defense of a particular aesthetics, and the definitions and positions toward literary labor.Downloads
References
Crespi, Maximiliano. “Black out. Reseña”. Chuy. Revista de estudios literarios latinoamericanos, n.º 4, 2017, pp. 93-106.
Díaz Rodríguez, Manuel. Ídolos rotos. Caracas, Monte Ávila, 1981.
Eco, Umberto. “La religión estética”. Historia de la belleza. Barcelona, Debolsillo, 2010, pp. 329-332.
Foffani, Enrique. “Introducción. La protesta de los cisnes”. En E. Foffani (Comp.) La protesta de los cisnes: Coloquio sobre Cantos de vida y esperanza de Rubén Darío 1905-2005. Buenos Aires, Katatay, 2007, pp. 13-43.
Fornaro, Ana. “Los mareados”. Página/12, 30/10/2016.
https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-11886-2016-10-30.html
Gigena, Daniel. “María Moreno: ‘La escritura plebeya, la mía, es la que se escribe en contaminación’”. La Nación, 24/11/2016. https://www.lanacion.com.ar/cultura/maria-moreno-la-escritura-plebeya-la-mia-es-la-que-se-escribe-en-contaminacion-nid1958947/
González, Aníbal. La novela modernista hispanoamericana. Madrid, Gredos, 1987.
Gutiérrez Girardot, Rafael. Modernismo. México, Fondo de Cultura Económica, 2004.
Gutiérrez, Girardot. “José Fernández Andrade: un artista colombiano finisecular frente a la sociedad burguesa”. Obra completa, José Asunción Silva. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Colección Archivos), 1990, pp. 623- 635.
Iglesias, Claudio. “Prólogo”. Antología del decadentismo: perversión, neurastenia y anarquía en Francia: 1880-1900. Auguste Villiers de L’Isle-Adam et.al. Cuidad Autónoma de Buenos Aires, Caja Negra, 2014. pp. 9-20.
Meyer-Minnemann, Klaus. La novela hispanoamericana de fin de siglo. México, Fondo de Cultura Económica, 1991.
Molloy, Sylvia. Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2012.
Montaldo, Graciela. La sensibilidad amenazada. Fin de siglo y Modernismo. Rosario, Beatriz Viterbo, 1994.
Moreno, María. Oración. Carta a Vicki y otras elegías políticas. Buenos Aires, Random House, 2018.
Moreno, María. Black out. Buenos Aires, Random House, 2016.
Moreno, María. Teoría de la noche. Santiago, Ediciones Universidad Diego Portales, 2011.
Moreno, María. “Yo, el alcohol y la vida. Memorias de años teñidos por la bebida”. Latido. Una revista para sentir. Y pensar, año 1, n.° 11, 2000, pp. 6-21.
Olivares, Jorge. “La recepción del decadentismo en Hispanoamérica”. Historia y crítica de la literatura hispanoamericana II: Del romanticismo al modernismo, coordinado por Cedomil Goic. Barcelona, Crítica, 1991.
Ortega, Julio. “Vuelta a Rubén Darío”. Revista de la Universidad de México, n.º 50, 2008, pp. 5-10. https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/5dac0e06-05fb-4179-b5e4-b22e1bf1f460/vuelta-a-ruben-dario
Pardo, Carlos. “El alcohol es una patria”. El país, 11/12/2017. https://elpais.com/cultura/2017/12/04/babelia/1512384125_567523.html
Pauls, Alan. “El libro de la semana por Alan Pauls. Black out de María Moreno”, Telam, 23/12/2016. https://www.telam.com.ar/notas/201612/174472-libros-novedad.html
Picón Garfield, Evelyb. “De sobremesa: José Asunción Silva. El diario íntimo y la mujer prerrafaelita”. Nuevos asedios al Modernismo, editado por Iván Schulman. Madrid, Taurus, 1987 pp. 262-281.
Quintana, Ramiro. “Black out de María Moreno”. La Nación, 8/01/2017. https://www.lanacion.com.ar/opinion/cronica-sobre-los-dias-de-bohemiaresenas-nid1973312/
Rivera, Jorge. “Charles de Soussens”. Textos y protagonistas de la bohemia porteña. Monteavaro, Becher y Soussens. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1980. p. 105.
Sabo, María José. “‘Porque no habrá obra’. El archivo en la escritura de María Moreno”. Orbis Tertius, vol. XX, n.° 22, diciembre 2015, pp. 68-79. https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv20n22a07
Sancholuz, Carolina. "Lecturas del Decadentismo en De sobremesa de José Asunción Silva". Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2011.
Silva, José Asunción. De sobremesa. Obra completa. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Colección Archivos), 1990.
Ulanovsky Sack, Daniel.: “Mirada humana”. Latido. Una revista para sentir. Y pensar, año 1, n.º 1, 1999, p. 1.
Viú Adagio, Julieta. “Escenas de una vida bohemia en la noche setentista: memorias de María Moreno”. Saga. Revista de Letras, n.º 11, 2019. pp. 252-283. http://sagarevistadeletras.com.ar/numero/numero-11/
Zanetti, Susana. La dorada garra de la lectura. Lectoras y lectores de novela en América Latina. Rosario, Beatriz Viterbo, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.