Novelizing Tucumán (Elvira Orphée, Hugo Foguet)
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2020-24313Keywords:
Elvira Orphée, Hugo Foguet, Argentinian Literature, Figure of a Writer, 20th CenturyAbstract
A problematic link made of tensions and contradictions relates Elvira Orphée to Tucumán, the Argentinian province where she was born and the space represented in many of her texts. This paper explores one of the aspects of this problematic link by revealing the fact that the author’s figure is fictionalized in Pretérito perfecto, novel published in 1983 by another writer from Tucumán, Hugo Foguet. After pointing out the elements which allow to relate Negra Fortabat, the character in the novel, to Orphée, the analysis meditates on the probable reasons for such fictionalization and on its implications regarding the image that Foguet constructs of himself as a writer. It is postulated that the figurative presence of Orphée in Pretérito perfecto works in at least three directions, intimately related to each other: 1) to develop the dispute over how to write a novel in general and how to write a novel about Tucumán in particular; 2) to incarnate the counter figure of a writer, which enables to make a necessary tabula rasa over every antecedent and to show, in that way, how disruptive and foundational the novel by Foguet is in itself; 3) to represent the tensions between a peripheral literary field located in Tucumán and a central literary field located in Buenos Aires.
Downloads
References
Aguirre, Osvaldo. “Marginados en el centro”. Perfil, 12 mayo 2019, www.perfil.com/noticias/cultura/marginados-en-el-centro.phtml
Aguirre, Vanesa et al. “Tertulias fantasiosas con Elvira Orphée”, Feminaria, vol. XII, n.° 19, 2007, pp. 88-92.
Álvarez Sosa, Arturo. “Zoológico con finados, mal nacidos y santos”. La Gaceta, 25 oct 1970, p. 3.
Álvarez Sosa, Arturo. “Hugo Foguet: El lenguaje sobrevive”. Diálogos. Letras, Artes y Ciencias del Noroeste Argentino, año I, n.° 3, 1993, pp. 10-11.
Anderson Imbert, Enrique. Historia de la literatura hispanoamericana, vol. 2. 1985. México, Fondo de Cultura Económica, 2005.
Ara, Guillermo. “Reflexiones sobre el cuento actual en las provincias del noroeste”. Cuadernos tucumanos de cultura, vol. III, n.° 4, 1982, pp. 43-51.
Aráoz, Isabel. Naufragios de mar y tarco en flor. La escritura de Hugo Foguet (1923-1985): Su obra literaria entre las décadas del sesenta y del ochenta. Tucumán, Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Tucumán, 2008.
Áraoz, Isabel. Pequeño fuego: La escritura de Hugo Foguet. Tucumán, Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Tucumán, 2014.
“Audiovideoteca de escritores: Elvira Orphée.” Audiovideoteca de Buenos Aires, sept. 2005, www.audiovideotecaba.com/elvira-orphee.
Bastos, María Luisa. “La ficción de la violencia”. La Torre. Revista de la Universidad de Puerto Rico, año IX, n.° 35. Nueva época, 1995, pp. 373-82.
Brizuela, Leopoldo. “Retrato de una rebeldía.” Adncultura La Nación, 28 nov 2009, www.lanacion.com.ar/cultura/retrato-de-una-rebeldia-nid1203464
Corvalán, Octavio. Contrapunto y fuga: (Poesía y ficción del NOA). Tucumán, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Tucumán, 2008.
Díaz, Gwendolyn. “Escritura y palabra: Aire tan dulce, de Elvira Orphée”. Revista Iberoamericana, vol. LI, n.° 132-33, 1985, pp. 641-48. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1985.4085
Díaz, Gwendolyn. Women and Power in Argentine Literature: Stories, Interviews and Critical Essays, Texas, U of Texas P, 2007.
“El oficio de escribir”. La Tarde, 4 julio 1982, s/p.
“El taller del Escritor: Elvira Orphée”. La Prensa, 23 dic 1979, s/p.
Flawiá de Fernández, Nilda y Olga Steimberg de Kaplan. Tucumán Siglo XX: perfiles estéticos y narrativos. Tucumán, El Graduado, 1985.
Foguet, Hugo. Pretérito perfecto. 1983. Villa María, EDUVIM, 2015.
Fuentes, Carlos. La gran novela latinoamericana. Barcelona, Alfaguara, 2011.
Geirola, Gustavo. El espacio regional del mundo de Hugo Foguet. Buenos Aires/Los Angeles, Argus-a, 2018.
Gramuglio, María Teresa. “La construcción de la imagen”. Héctor Tizón et al. La escritura argentina. Santa Fe, Universidad Nacional del Litoral/ La Cortada, 1992, pp. 35-64.
Gregorich, Luis. “La narrativa: la generación del 55”. Historia de la literatura argentina, vol. 3. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1968, pp. 1249-72.
Gutiérrez, Verónica. “Irreverencia, desatino y heterogeneidad en Pretérito perfecto de Hugo Foguet”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, año LXI, n.° 81, 2015, pp. 205-316.
“La fundación literaria de Tucumán a través de una novela”. La Gaceta 28 agosto 1983, s/p.
Lagmanovich, David. La literatura del Noroeste argentino. Rosario, Biblioteca, 1974.
“La novelista Elvira Orphée donó un premio”. La Gaceta 23 dic 1970, s/p.
Lojo, María Rosa. “Pasos nuevos en espacios habituales.” La narración gana la partida. Elsa Drucaroff editora. Vol. 11 de Historia crítica de la literatura argentina. Noé Jitrik editor. Buenos Aires, Emecé, 2000, pp. 19-48.
Loubet, Jorgelina. “Tres miradas en trascendencia”. Boletín de la Academia Argentina de Letras, tomo LI, n.°. 201-202, dic 1986, pp. 343-58.
Martínez Zuccardi, Soledad. “Provincia y figura de autora en Elvira Orphée”. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures, vol. 74, n.° 2, pp. 104-16, https://doi.org/10.1080/00397709.2020.1745457
Mena, Máximo. “Sentir los ojos en un Aire tan dulce”. Literatura del noroeste argentino: reflexiones e investigaciones, vol. 3. Liliana Massara et al. editoras. San Salvador de Jujuy, Universidad Nacional de Jujuy, 2013, pp. 106-18.
Mena, Máximo. “Tucumán: lugar de la ausencia imperfecta. Acerca de la novela Pretérito perfecto (1983) de Hugo Foguet”. Convivencia, año 1, n.° 2, 2015, pp. 101-123.
Moctezuma, Edgardo. “Para mirar lejos antes de entrar: los usos del poder en Aire tan dulce”. Revista Iberoamericana, vol. XLIX, n.° 125, 1983, pp. 929-42.
Molina, Hebe Beatriz y María Lorena Burlot. “El regionalismo como problema conceptual”. Hebe B. Molina y Fabiana Varela editoras. Regionalismo literario: historia y crítica de un concepto problemático. Mendoza, UNCuyo, 2018, pp. 11-46.
Orphée, Elvira. Aire tan dulce. 1966. Buenos Aires, Bajo la luna, 2009.
Peltzer, Federico. Los artificios del ventrílocuo: Las voces del narrador en diferentes novelas, desde el Quijote hasta nuestros días. Buenos Aires, Grupo Editor Latinoamericano, 2001.
Pobutsky, Aldona. “From the Bottom of My Pain: Living Dangerously in Aire tan dulce of Elvira Orphée”. Letras Femeninas, vol. 28, n.° 2, 2002, pp. 137-57.
Poderti, Alicia. La narrativa del noroeste argentino. Salta, Milor, 2000.
Prieto, Adolfo. “Los años sesenta”. Revista Iberoamericana, vol. XLIX, n.° 125, 1983, pp. 889-901. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1983.3846
Rama, Ángel. La novela en América Latina: Panoramas 1920-1980. México, Fundación Ángel Rama/Universidad Veracruzana, 1986.
Risco, Ana María. “Exclusiones del canon. Reflexiones sobre un caso argentino: el folletín de El Orden de Tucumán (1883-1900)”. Hallazgos, vol. 13, n.° 26, 2016, pp. 41-61. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2016.0026.02
Rubione, Alfredo V. E. “La narrativa de 1955”. La historia de la literatura argentina. Capítulo 115. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1981, pp. 457-80.
Scarano, Laura. Marcar la piel del agua. La autorreferencia en la poesía española contemporánea. Rosario, Beatriz Viterbo, 1996.
Slaughter, Joseph. “Torture and Commemoration: Narrating Solidarity in Elvira Orphée's ‘Las viejas fantasiosas’”. Tulsa Studies in Women's Literature, vol. 15, n.° 2, 1996, pp. 241-52.
Tompkins, Cynthia. “El poder del horror: abyección en la narrativa de Griselda Gambaro y de Elvira Orphée”. Revista Hispánica Moderna, vol. 46, n.° 1, 1993, pp. 179-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.