We are working on it. The debates that emerged facing the update of the Comprehensive Sexual Education law in 2018

  • Mora Vinokur Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) - Facultad de Ciencias Sociales - Universidad de Buenos Aires (UBA)
  • Luciana Kirjner Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) - Facultad de Ciencias Sociales - Universidad de Buenos Aires (UBA)

DOI:

https://doi.org/10.19137/la-aljaba-v271-2023-3

Keywords:

Comprehensive Sex Education, Sexuality, State, Neoliberalism, social networks

Abstract

In 2006, Néstor Kirchner’s government passed Law No. 26,150 “Programa Nacional de Educación Sexual Integral (ESI)” (National Comprehensive Sex Education Program). This law was innovative, as its approach broadened the responsibilities of Sexual Education, and included an issue in an explicitly public agenda that until then seemed confined to the private sphere: sexuality.

Currently we find ourselves in a neoliberal context, understood as a particular type of society that denotes a criticism of the discourses of equality, justice and democracy, and seeks to trivialize the public sphere, favoring a privatization tendency, legitimizing the hegemony of the market (Giroux, 2015). We are interested in observing how this process affects the transmission of knowledge about sexuality. We will focus on how this transmission’s methods, contents and places are strained since the questioning of the Comprehensive Sexual Education Law that emerged in 2018, after the intention of revising the law for its update, in the context of the debate on the Voluntary Interruption of Pregnancy law. Within this framework, groups emerged in the public debate (fundamentally disputing on social networks) that strongly opposed the law and its modification.

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Author Biographies

Mora Vinokur, Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) - Facultad de Ciencias Sociales - Universidad de Buenos Aires (UBA)

Licenciada en Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (UBA).

Integrante del Grupo de Estudios de Sociología Histórica de América Latina (GESHAL). Directores: Dr. Waldo Ansaldi y Dra. Verónica Giordano. Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) - Facultad de Ciencias Sociales - UBA.

Integrante del Observatorio de Economía Política. Director: Mg. Ricardo Aroskind. Facultad de Ciencias Sociales, UBA.

Miembro auxiliar del UBACyT "Derechas, neoliberalismo y hegemonía cultural en América Latina en el siglo XXI". Directora: Dra. Verónica Giordano, IEALC, UBA.

Luciana Kirjner, Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) - Facultad de Ciencias Sociales - Universidad de Buenos Aires (UBA)

Licenciada en Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (UBA).

Técnica en Pedagogía y Educación Social. Instituto Superior de Tiempo Libre y Recreación (ISTLyR).

 Integrante del Grupo de Estudios de Sociología Histórica de América Latina (GESHAL). Directores: Dr. Waldo Ansaldi y Dra. Verónica Giordano. Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC) - Facultad de Ciencias Sociales - UBA.

Integrante del Observatorio de Economía Política. Director: Mg. Ricardo Aroskind. Facultad de Ciencias Sociales, UBA.

Miembro auxiliar del UBACyT "Derechas, neoliberalismo y hegemonía cultural en América Latina en el siglo XXI". Directora: Dra. Verónica Giordano, IEALC, UBA.

Published

2023-08-31

How to Cite

Vinokur, M., & Kirjner, L. (2023). We are working on it. The debates that emerged facing the update of the Comprehensive Sexual Education law in 2018. La Aljaba. Segunda Época. Revista De Estudios De La Mujer, 27(1), 8. https://doi.org/10.19137/la-aljaba-v271-2023-3

Issue

Section

Artículos