The raising of welfare kitchens in La Pampa during the crisis

  • María José Billorou Universidad Nacional de La Pampa

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v12i0.738

Keywords:

Infancy protection, social policies, nourishment, State

Abstract

This paper attempts to examine the raising of a network of institu­tions, comedores escolares [welfare kitchens] in the National Territory of la Pampa during the 1930’s, whose action was based upon the pro­tection and defense of the most vulnerable infants. The analysis of this process shows the leading role of different state agents, the relation­ships that took place among different jurisdictions such as national, provincial and communal ones, as well as the role of community in the concrete implementation of public policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander Egg, E. (1958). La Pampa. Esbozo preliminar para un estudio de su estructura socio-económico. Volumen 1. Demografía. Santa Rosa: Gobierno de la Provincia de La Pampa.

Armus, D. (2000). El descubrimiento de la enfermedad como problema social, en: Lobato, M. (dir.), El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916), Nueva Historia Argentina, tomo 5, Buenos Aires: Editorial Sudamericana, pp. 507-550.

Armus, D. (2007). La ciudad impura. Salud, tuberculosis y cultura en Buenos Aires, 1870-1950, Buenos Aires: Edhasa.

Armus, D. y Belmartino, S. (2001). Enfermedades, médicos y cultura higiénica, en: Cattaruzza, A. (dir.), Crisis económica, avance del estado e incertidumbre política (1930-1943), Nueva Historia Argentina tomo 7, Buenos Aires: Editorial Sudamericana, pp. 283-329.

Barona Vilar, J. L. (2008). La génesis de una fisiología de la nutrición. El impulso de la sociedad de las Naciones en los años 1930, en: La experiencia de enfermar en perspectiva históriva. Actas del XIV Congreso de la Sociedad Española de Historia de la Medicina, Granada: Universidad de Granada, junio.

Belmartino, S. (2004). La emergencia del estado social en la Argentina: construcción de nuevas relaciones Estado/sociedad en salud, en: Álvarez, A., I. Molinari y D. Reynoso (eds.). Historias de enfermedades, salud y medicina en la Argentina del siglo XIX-XX, Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, pp. 257-289.

Billorou, M. J. (2008). Por el impulso de un pueblo en movimiento: los servicios de salud pública, en: Rodríguez A. M. et al, Esa antigua tierra que sosmos. Guatraché 1908-2008, Municipalidad de Guatraché-Universidad Nacional de La Pampa, Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 373-390.

Britos, S., A. O´Doncel, V. Ugalde y R. Clacheo (2003). Programas alimentarios en Argentina, Buenos Aires: Centro de Estudios sobre nutrición infantil.

Carli, S. (2005). Niñez, Pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955, Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila.

Di Liscia, M. S. (2004). Médicos y maestros. Higiene, eugenesia y educación en Argentina, 1880-1940, en: G. Salto y M. S. Di Liscia (eds.). Medicina y educación en la Argentina: imágenes y prácticas (1880-1940), Buenos Aires: EdUNLPam, pp. 37-64.

Di Liscia, M. S. (2005). Colonias y escuelas de niños débiles. Los instrumentos higiénicos para la eugenesia. Argentina, 1910-1940, en: M. S. Di Liscia y E. Bohoslavsky (eds.). Instituciones y formas de control social en América Latina, 1840-1940. Una revisión, Buenos Aires: EdUNLPam-UNGS-Prometeo Ediciones, pp. 93-113.

Doba, C. y L. Sánchez (2008). La educación. Un sueño maravilloso que irradia como un alba lejana en la conciencia dolorida de la muchedumbre, en: A. M. Rodríguez et al, Esa antigua tierra que somos. Guatraché 1908-2008, Municipalidad de Guatraché-Universidad Nacional de La Pampa, Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 421-458.

García González, A. y R. Álvarez Peláez (1999). En busca de la raza perfecta. Eugenesia e higiene en Cuba (1898-1958), Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Lanzillota, M. (2008). La población en cifras, inédito.

Lavrin, A. (1998). Women, Feminism & Social Change in Argentina, Chile & Uruguay 1890-1940, Lincoln and London: University of Nebraska Press.

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública: educar al ciudadano de la república (1870-1916), Buenos Aires: Miño y Dávila.

Miranda, M. y G. Vallejo (comps.) (2005). Darwinismo social y eugenesia en el mundo latino, Buenos Aires: Siglo XXI de Argentina Editores.

Novick, S. (1992). Política y población. Tomo 1. Argentina 1870-1989, Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Sosa de Newton, L. (1986). Diccionario biográfico de mujeres argentinas, Buenos Aires: Editorial Plus Ultra.

Stepan, N. L. (1991). “Hour of eugenics”: Race, Gender and Nation in Latin America, Ithaca: Carnell University Press.

Zapiola, M. C. (2006). ¿Es realmente una colonia? ¿Es una escuela? ¿Qué es? Debates parlamentarios sobre la creación de instituciones para menores en la Argentina, 1875-1890, en: D. Lvovich y J. Suriano, Las políticas sociales en perspectiva histórica. Argentina 1870-1952, Buenos Aires: Editorial Prometeo, pp. 65-88.

Published

2013-08-06

Issue

Section

Thematic clusters / Dossiers