La profesionalización del cuidado durante el ordenamiento estatal: maestras y enfermeras en la provincia de Río Negro (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.19137/la-aljaba-v292-2025-5Keywords:
mujeres, cuidado, profesionalización, Río Negro, trayectorias, géneroAbstract
The incorporation of Patagonia into the national state was late and uneven, marked by a slow and uneven institutionalization from the late 19th century until the 1930s. Following the military coup of 1930, the dictatorial government promoted the nationalization of the territory, reinforcing state control and deploying a civilizing project based on order, discipline, and work. During the 1930s and 1940s, this state presence intensified through infrastructure development, the deployment of civil servants, and the expansion of educational and health institutions. Within this framework, both during the territorial period and in the early years of the provincialization of Río Negro (1955 onward), policies aimed at professionalizing two key figures in shaping the social order were promoted: teachers and nurses.
This article aims to analyze, from a gender perspective, the career trajectories of these women engaged in caregiving and working in schools and health institutions. We focus on the authority relations, prescriptive discourses, and normative expectations that structured their work to explain the place teachers and nurses occupied in state projects and the ways their roles were shaped by values linked to vocation, morality, and self-sacrifice.
Downloads
References
BANDIERI, Susana (Ed.) (2021). Los caminos de la Historia. (Vol. I y II) Pido La Palabra.
BELIERA, Anabel A. (2020). Un colectivo profesional, laboral y político. La enfermería en Neuquén. En Karina Ramacciotti. Historias de la enfermería en Argentina. Pasado y presente de una profesión. (pp. 423-454). EDUNPAZ.
CAMMAROTA, Adrián y TESTA, Daniela (Comps.). (2022). Esenciales en debate. Las ciencias de la salud en clave histórica. Profesionalización, Estado, actores e intervenciones. Ediciones Imago Mundi.
DAL BÓ, Alberto (2008). Hospitales de reforma. Crónicas para evitar el olvido. Editorial Biblos.
FERNÁNDEZ MOUJÁN, Inés (2015). Crónica de una investigación: la Escuela Normal Popular Mixta de Viedma. En Revista Historia de la Educación Anuario SAHE 16 (1).
JARA, María de los Ángeles (2015). De empíricas a profesionales. La enfermería en la provincia de Río Negro, 1960-1970. En Horacio Sampayo (Coord.). El acceso y la exclusión en el cuidado de la salud: una perspectiva antropológica, (pp. 107 a 136). EDUCO.
JARA, María de los Ángeles (2020). La profesionalización de la enfermería en Río Negro. En Karina. Ramacciotti (Dir.). Historias de la Enfermería en Argentina. Pasado y presente de la profesión, (pp. 455-484). EDUNPAZ.
JARA, María de los Ángeles (2024). La profesionalización de la enfermería como parte del proyecto desarrollista de Edgardo Castello. Río Negro, 1958–1962. (Ponencia). XIX Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Universidad Nacional de Rosario, Argentina.
NICOLETTI, María Andrea y NAVARRO FLORIA, Pedro (2014). Historia de Río Negro, desde los primeros pobladores hasta el año 2000. Inédito.
MÉNDEZ, Laura (2021). Los tiempos desarrollistas: provincialización y política. En Susana Bandieri (Ed.). Río Negro. Los caminos de la Historia. (Vol. II, pp. 233–262). Pido La Palabra.
RAMACCIOTTI, Karina y VALOBRA, Adriana (2015). Feminización y profesionalización de la enfermería (1940-1955). En Carolina Biernat, Juan Manuel Cerdá y Karina Inés Ramacciotti (Eds.), La salud pública y la enfermería en la Argentina (pp. 287-313). Universidad Nacional de Quilmes Editorial
REYNA, Carla (2023). Educación sanitaria y desarrollismo. Argentina, 1960-1970. Editorial Biblos.
RUFFINI, Marta (2015). Memoria, proscripción y exclusión política en Río Negro 1955-1966. En Horizontes Sociológicos. Publicación internacional de Ciencias Sociales. Asociación Argentina de Sociología. 1.5.
SUÁREZ, Rubén (2014). Una aproximación a la historia de la salud en Río Negro, Chubut y Santa Cruz: del territorio a la provincialización. (Tesis de doctorado. Universidad Nacional del Sur). Repositorio Institucional UNS. https://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/2449
TEOBALDO, Mirta (2011) ¡Buenos días, Sr. Inspector! Historia de los inspectores escolares en la Patagonia Norte: Río Negro y Neuquén. Perfil y Funciones (1884-1962). Editorial de la Facultad de Filosofía y Humanidades. UNC.












4.jpg)



