Considerations about the strengths and áreas of opportunity in academics of the UAZ and UAQ: word performance, gender biases and life imprint

  • Norma Gutiérrez Hernández Universidad Autónoma de Zacatecas
  • Oliva Solís Hernández Universidad Autónoma de Querétaro
  • Rosalinda Gutiérrez Hernández Universidad Autónoma de Zacatecas

Abstract

One of the defining elements in the rise of women in the educational field has been the achievement of higher and postgraduate training, from which they have been able to conquer a workplace with better conditions and salaries, as well as climb positions. in decision-making and obtain quality indicators. In the case of Mexico, particularly belonging to the Program for the Professional Development of Teachers (PRODEP), the National System of Researchers (SNI), positioning in Consolidated Academic Bodies (CAC), access to the Program of Incentives for the Performance of Teaching Staff (ESDEPED), in addition to belonging to other instances or recognition networks, have been key to this improvement. In this situation, although the country's academics, especially in public universities, have gained ground, it is also indisputable that the balance that this has generated for them refers to gender biases in their work; hand in hand with some scenarios of gender-based violence and the imprint that the academic load has on their health, lives and family.

This research proposes an analysis in two institutions: the Autonomous University of Zacatecas and the Autonomous University of Querétaro, taking as an object of study a sample of academics in both institutions, in order to reveal the scope of the areas of opportunity and strengths that define their work practice and life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oliva Solís Hernández, Universidad Autónoma de Querétaro

Licenciada y maestra en Filosofía por la UAQ. Maestra en Estudios Humanísticos con especialidad en Historia por el Tecnológico de Monterrey. Doctora en Administración por la UAQ. Posdoctorada en Género por la UCES, Argentina. Profesora investigadora de tiempo completo de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UAQ con Perfil PROMEP. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I. Miembro del Cuerpo Académico Globalización, modernización, desarrollo y región. Sus líneas de investigación giran en torno a la Historia de las Mujeres con perspectiva de género y la Historia Regional de Querétaro con énfasis en el proceso modernizador. Ponente y conferencista a nivel nacional e internacional. Entre sus publicaciones más recientes se encuentran: Vida, pasión y muerte en tiempos de la Revolución (Querétaro 1910-1917). Una mirada desde la vida cotidiana, (2013), Gobierno del Estado de Querétaro, Col. Historiografía Queretana; “Prácticas culturales en torno a la belleza femenina en México” en Lagunas, et. al., Culturas, prácticas y saberes de Mujeres II, (2013), Universidad Nacional de Luján, UAQ, UAG y Universidad Nacional del Comahue; “Ser mujer en Querétaro a mediados del siglo XX: una disyuntiva entre el ser y el deber ser” en Somohano, Lourdes y Gutiérrez, Blanca, (Coords.), Querétaro en el tiempo, Tomo II, (2011), Gobierno del Estado de Querétaro; “Agripina Montes y Rosita Cabrera: dos mujeres en la guerra cristera” en Del Llano Ibáñez y Solís Hernández, Oliva, (Coord.), (2011), Historia, tradición y modernidad en el estado de Querétaro, (Siglos XIX-XX), Universidad Autónoma de Querétaro, Miguel Ángel Porrúa; “El papel de la mujer en la moralización de la sociedad. Querétaro, 1950-1960” en Palacios Sierra, Patricia, (coord.), (2009), Una visión polisémica de la mujer en Querétaro, México, Plaza y Valdés Editores, UAQ, pp. 55-70; “La Inquisición y las lecturas prohibidas en Querétaro, siglo XVIII”, en Del Llano, Ramón (Coord.), (2011), Los nuevos círculos del nuevo infierno, México, UAQ, Miguel Ángel Porrúa; Armas Briz, Luz Amelia, Solís Hernández, Oliva y Zárate Miguel, Guadalupe, (2011), Historia y Monumentos del Estado de Querétaro, Querétaro, Gobierno del Estado de Querétaro; “La medicina en Querétaro en tiempos de don Porfirio: entre la ciencia, la tradición y la superstición” en Meyer, Francisco y Arriaga, Alicia, (coords.), (2010), La ciencia, el desarrollo tecnológico y la innovación en Querétaro. Historia, realidad y proyecciones, México, Secretaría de Educación del Estado de Querétaro, Conacyt, Concyteq, Facultad de Filosofía de la UAQ y “Un espejismo seductor: ciencia y tecnología en Querétaro (1876-1900)” en Meyer, Francisco y Arriaga, Alicia, (coords.), (2010), La ciencia, el desarrollo tecnológico y la innovación en Querétaro. Historia, realidad y proyecciones, México, Secretaría de Educación del Estado de Querétaro, Conacyt, Concyteq, Facultad de Filosofía de la UAQ, entre otros.

Published

2024-10-11

How to Cite

Gutiérrez Hernández , N., Solís Hernández, O., & Gutiérrez Hernández , R. (2024). Considerations about the strengths and áreas of opportunity in academics of the UAZ and UAQ: word performance, gender biases and life imprint. La Aljaba. Segunda Época. Revista De Estudios De La Mujer, 28(1). Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/aljaba/article/view/7772