Analysis of mi guerrade España with a gender perspective: the relationships between women and men in militia during Spanish Civil War

Keywords:

momories, militiawoman, gender, Spanish civil war, feminism

Abstract

In order to study the history of women “Self-writtings” are a very important source since they provide private information about their authors. Thanks to these sources/writings one can get closer to the experiences and reflections of their female writers. Besides, one can also study the tautness between the gender rules established in a specific historical moment and women’s initiatives regarding those rules. This article is aimed at contributing to the study of the Spanish civil war from a gender perspective, with the analysis of Mi Guerra de España, the memories of Mika Etchebéhère, an argentine militiawoman. This is a particular useful case that shows the reorganization of the relationships between genders during that historical period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aroa Padrino Pérez, Universidad Complutense de Madrid

Graduada en Historia por la Universidad Complutense de Madrid (2015)

Máster en Estudios Feministas por el Instituto de Investigaciones Feministas de la Universidad Complutense de Madrid (2016)

 

 

References

ANDRES, Helena (2016), “Transgrediendo las fronteras del género. Milicianas en la guerra civil española”, en Colectivo Arcàdia et all, Mujeres Libres y Feminismo en tiempos de cambio, Madrid, Fundación de Estudios Libertarios Anselmo Lorenzo y Fundación Andreu Nin, pp. 161-176 [Jornadas: Mujeres Libres y Feminismo en tiempos de cambio, Madrid, octubre 2015].

BECERRA, Marina (2013), “Género y antifascismo en la autobiografía de María rosa Oliver”, Estudios Avanzados, nº 20, pp. 97-114.

ETCHEBÉHÈRE, Mika (2014), Mi guerra de España, Oviedo, Cambalache.

FELDMAN, Mika (1965), “Hipólito Etchebéhère. Jefe militar del POUM, La Batalla, nº 153.

GABBAY, Cynthia (2016), “Identidad, género y prácticas anarquistas en las memorias de Micaela Feldman y Etchebéhère”, Forma, vol. 14, pp. 35-56.

IGLESIAS RODRÍGUEZ, Gema (1991): “Derechos y deberes de las mujeres durante la guerra civil española: ‹los hombres al frente, las mujeres en la retaguardia›”, en Las mujeres y la Guerra Civil española, III Jornadas de Estudios Monográficos (Salamanca, octubre 1989). Madrid. Ministerio de Asuntos Sociales, pp. 109-117.

LEGAZPI, Sara (2012), “¿Autobiografía o memoria? El discurso de la identidad en el caso irlandés”, Oceánide, nº 4, pp. 1-5.

MANGINI, Shirley (1997): Recuerdos de la resistencia. La voz de las mujeres de la guerra civil española, Barcelona, Península.

RIVERA GÓMEZ, Elva (2003), “La autobiografía, fuente para el estudio de las mujeres: con las palabras escribimos nuestra historia”, Graffylia. Revista de la facultad de filosofía y letras, pp. 89-97.

SAMBADE BAQUERÍN, Iván (2017): “La instrumentalización de la sexualidad. Masculinidad patriarcal, pornografía y prostitución”, en NUÑO, Laura y DE MIGUEL, Ana (dirs.), Elementos para una teoría crítica del sistema prostitucional, Granada, Comares, pp. 169-180.

SAU, Victoria (2001): Diccionario ideológico feminista. Volumen II, Barcelona, Icaria.

SAU, Victoria (2000): Diccionario ideológico feminista. Volumen I, Barcelona, Icaria.

TARCUS, Horacio (2000), “Hipólito Etchebéhère y Mika Feldman, de la reforma universitaria a la guerra civil española”, El Rodaballo, nº 11/12, Buenos Aires.

VARELA, Nuria (2015): Feminismo para principiantes, Barcelona, Ediciones B.

VIÑAO, Antonio (1999), “Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa: tipología y usos”, Sarmiento: Anuario galego de historia de educación, nº 3, pp. 223-258.

Published

2019-08-08

How to Cite

Padrino Pérez, A. (2019). Analysis of mi guerrade España with a gender perspective: the relationships between women and men in militia during Spanish Civil War. La Aljaba. Segunda Época. Revista De Estudios De La Mujer, 22. Retrieved from https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/aljaba/article/view/2954

Issue

Section

Artículos